Volvo investerar mer pengar än någonsin på nya förbränningsmotorer.Lastbilstillverkaren vill att motorerna bland annat ska användas till fler former av biodrivmedel.
– Vi ska använda vätgas i förbränningsmotorer, säger Lars Stenqvist, Volvos teknikchef, till SvD.
Elektrifieringen av lastbilar går mycket långsammare än väntat. De senaste åren har Volvo lagt miljardbelopp på utvecklingen av eldrivna lastbilar, men även om AB Volvo står för 70 procent av alla eldrivna lastbilar som säljs inom Europa är det inga stora volymer totalt sett. Bara i år står eldrivna lastbilar enbart för 2 procent av alla lastbilar som Volvo sålt. Samtidigt som orderingången ständigt minskar, skriver SvD.
Alltså har majoriteten av de lastbilar Volvo säljer idag en förbränningsmotor. Och inför framtiden kommer Volvo enbart fortsätta med att satsa pengar på nya förbränningsmotorer.
– Vi investerar nu, 2024, mer än någonsin i utvecklingen av förbränningsmotorer, säger Lars Stenqvist, Volvos teknikchef till SvD.
Men enligt teknikchefen är en viktig del i utvecklingen av nya förbränningsmotorer att de även ska användas för biodrivmedel som biogas och vätgas. Lastbilar som använder förbränningsmotorer som är drivna av biogas, elektrobränslen eller vätgas tillhör ett av tre spår Volvo satsar på inför framtiden.
– Vi ska använda vätgas i förbränningsmotorer på samma sätt som en del lastbilar nu kör på naturgas eller biogas, säger Stenqvist, till SvD.
De andra två teknologierna Volvo satsar på är batterielektriska lastbilar och eldrivna lastbilar som använder sig av bränslecell och vätgas. Varför Volvo lagt krut på tre olika spår har med att företaget måste anpassa sitt utbud av lastbilar till olika delar av världen.
I USA är det stora chanser att utsläppsregler lättas upp när Donald Trump tillträder som president. Detta kan i sin tur få följdeffekter i Europa där utsläppskraven i stället kan höjas, enligt analytiker från Global Data. Alltså tvingas Volvo anpassa sitt utbud efter olika marknader och regler. Men ett mål Volvo satt upp är att minst 35 procent av försäljningen ska bestå av eldrivna lastbilar om fem år.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.