Därför säljs nya elbilar för 70 000 kr i Kina

Nya elbilar och laddhybrider säljs för en spottstyver. Därför rear tillverkarna ut lyxbilar i Kina för småpengar.
– Det handlar om kostnaderna på deras inhemska marknad, säger Hirash Razaghi.

En ny elbil kan kosta 70 000 kronor och just nu kan du köpa Geelys laddhybrid-SUV för 105 000 kronor efter rabatt i Kina. Många populära elbilsmodeller kostar mindre än hälften i Kina jämfört med i Europa. Många undrar hur det kan vara så billigt. Harash Razaghi har arbetat på Saab, Geely, Bugatti och nu Volvo. Han har varit i Kina och sett deras bilindustri från insidan. Det är inte bara hyperkonkurrens och priskrig som pressar priserna.
– Först och främst handlar det om skillnaden mellan deras inhemska och utländska marknad. På hemmaplan måste de hålla lägre priser eftersom lönerna är mycket lägre, säger Harash.

Priserna på elbilar är mycket högre i Europa. Här har det blivit något för de välbärgade. Samtidigt vill politikerna att vi ska ställa om fordonsflottan och sänka våra utsläpp av koldioxid.
– Anledningen är till stor del skatter. I Europa har vi skatt på skatt och då blir det väldigt dyrt. Till exempel så betalade jag bara tre procent i skatt i Kina. Här i Europa skulle det inte gå att ta sådana priser. För att sänka priserna på elbilar så att alla kan köpa dem krävs att vi får ett enklare regelverk och mindre reglering.

För ett tag sedan träffade bilexperten Alrik Söderlind Harash Razaghi.

Harash har själv köpt fordon i Kina. Då blev han överraskad över hur låga priserna var jämfört med Sverige.
– Ett bra exempel är när jag jobbade i Kina. Då tänkte jag köpa mig en moped. Det var i Peking och jag tittade runt på lite olika modeller som skulle passa mig. Samma moped som kostade 40 000 kronor i Sverige, kostade bara 1600 kronor där.

I Kina underlättar staten företagandet. Många gånger på bekostnad av vanliga arbetare. För entreprenörer är det däremot en gyllene tidsålder.
– Att starta företag i Kina är  billigare och enklare, Kina i dag är som USA på 1920-talet, det är drömmarnas land på något sätt. Det är därför som det kommer så många nya företag där och att entreprenörer har det lättare.

De kinesiska biltillverkarna har betydligt större ekonomiska muskler än sina europeiska konkurrenter. Därför kan de sänka priserna för att få ut en bil på marknaden.
– De ligger före oss och kan sänka priserna på det här viset. Dessutom är även deras billigaste modeller betydligt mer utrustade än våra fullutrustade bilar. Det har att göra med hur vi i Europa och USA har flyttat vår industri dit. Nu får vi betala priset.

I Kina dyker det upp nya bilmodeller nästan varje dag. Det finns allt från nya och heta Xiaomi till enklare elbilar som inte kostar mycket mer än en moped i Sverige.
– De har många billiga bilar som inte har så lång räckvidd. De kanske bara kommer 15 mil på en laddning. Samtidigt är det billig el och de kanske inte behöver åka lika långt. Här har vi en annan situation med många människor som bor i glesbygd, dyrare el och en kollektivtrafik som inte är utbyggd.

Harash tror att vi skulle kunna sänka priserna på elbilar i Europa om vi förändrar vårt sätt att tänka.
– I Sverige har vi en större process. När något ska göras måste det gås igenom flera lager av chefer och personal. I Kina är det en person som gör det och tar beslut, den är också ansvarig. Därför går det mycket snabbare där än här och vi har svårt att konkurrera. Det gör priset mycket lägre.

Det har också riktats kritik mot kvaliteten på vissa kinesiska bilar. Medan andra kan hålla högre kvalitet och tekniknivå än europeiska bilar.
– I Kina kan de också kringgå vissa lagar om de inte blir godkända. Därför kan man säga att det är lite si och så med kvaliteten på vissa modeller. Dessutom får vi tänka på att de inte har samma konsumentskydd som vi har.
LÄS MER:

Senaste nytt