Motordetektiven Eric Berg tar isär en förstörd 1,9-liters Volkswagen TDI. Haveriet förvånar då motorn anses av många som en av de mest pålitliga som finns.
– Detta är en av de mest pålitliga mindre dieselmotorerna som någonsin tillverkats, säger Eric Berg.
Eric Berg är en motorexpert som plockar isär olika motorer på sin Youtubekanal “I Do Cars”. Denna gång är det en 1,9-liters Volkswagen TDI som motordetektiven ska ta en närmare titt på. Exemplaret har tidigare suttit i en Golf eller Jetta och kunde innan den gick sönder ge 88 hästkrafter och 210 Nm.
– Motorn är ett offer av en trasig kamrem, men vi vet inte hur skadad den faktiskt är. Därför ska vi ta en närmare titt på det nu, säger Eric.
Det första Eric gör är att kolla så motorns olja är tom. Han monterar sedan loss insprutningspumpen. Efter det väljer han att ta loss inloppsgrenröret. Han kan då se motorns insugsportar.
– De ser inte jätterena ut, lite äckligt faktiskt. Men jag ser inga fel här även om det är svårt att se, säger Eric.
Han tar sedan loss turbon och tar en närmare titt på den.
– Jag kan inte tänka mig att den har något värde alls i dag. Detta är ingen bra turbo eftersom den inte haft någon olja på länge, säger Eric.
Sedan monterar han loss injektorerna, som enligt motordetektiven inte ser ut att vara skadade på något sätt. Han fortsätter med att ta loss ventilkåpan.
– Oj, jag ser redan ett fel här, säger Eric.
En av ventilerna har tagit stor skada. Eric tar sedan loss kamaxeln och ser då tydligare hur skadad den trasiga ventilen faktiskt är.
– Jag kan slå vad om att denna cylinder har problem, säger Eric.
Han lyfter sedan loss topplocket och får då syn på motorns fyra cylindrar.
– Wow, det är verkligen inget bra det här, säger Eric.
Enligt Eric har en av ventilerna kommit åt en kolv som gjort stor skada. Förmodligen har skadan skett på grund av att kamremmen gått sönder. Han tar sedan loss oljefiltret och vänder upp och ner på motorn för att kunna undersöka oljetråget närmare. Han undersöker då oljepumpen och konstaterar att bilen körts långt.
– Det jag ser här ger ledtrådar om att motorn borde ha ett väldigt högt miltal, säger Eric.
Efter att han lossat på vevaxeln undersöker Eric vevlagren som har en del mindre skador.
– De är inte hemska, säger han.
Han känner sig sedan klar med isär plockningen och summerar sin undersökning så här.
– Det spelar ingen roll hur pålitlig en motor är, du måste alltid se till att underhålla den. Jag har sett otroligt många av dessa motorer dödas för att folk inte byter ut sina kamremmar i tid, säger Eric.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.