Därför kan ny dieselbil vara ett smart val

Dieselbilen lever, trots tuffa skatter. Flera modeller ökar i registreringar och håller värdet bättre än elbilar. Här är Sveriges mest sålda dieselbilar 2025.
Därför kan diesel fortfarande kan vara ett smart val för plånboken – trots hög straffskatt.

Diesel var länge det självklara valet. Låg förbrukning, starka motorer och bra andrahandsvärde gjorde dem populära. Men i takt med att skattesystemet stramats åt och klimatpolitiken skiftat fokus mot el och laddhybrider, har dieselbilarna tappat mark.

Den stora vändpunkten kom med bonus malus-systemet. För dieselbilar innebär det inte bara hög grundskatt utan också extra miljöavgifter, något som bensin-, el- och hybridbilar slipper. Under de tre första åren är skatten särskilt hög, ofta över 12 000 kronor per år. Efter tre år sjunker skatten rejält och det gynnar andrahandsvärdet.

Skoda Kodiaq är den näst mest sålda dieselbilen i år, före VW Tiguan (stora bilden).

Samtidigt har dieseln tappat sitt gamla bränsleprisövertag. Där literpriset tidigare låg lägre än bensin, är det idag tvärtom. Skälen är flera: höjd energiskatt, ökad efterfrågan inom transportsektorn och ett mer komplicerat och kostsamt produktionsförfarande jämfört med bensin. Allt detta har gjort att dieselbilarna marginaliserats. I personbilssektorn utgör dieselmodeller mindre än 10 procent av nyregistreringarna i år och minskar med 17 procent i år.

Trots det finns det modeller som går mot strömmen. VW Tiguan toppar listan hittills i år med 768 nyregistreringar, en ökning med 4,5 procent jämfört med 2024. Den tvåliters dieselmotorn kombinerad med fyrhjulsdrift och automatlåda fortsätter att locka, trots en årsskatt på 13 616 kronor de tre första åren. Därefter sjunker skatten till 4 064 kronor, vilket bidrar till att hålla andrahandsvärdet uppe. En tre år gammal Tiguan med omkring 6 000 mil går i dag för cirka 370 000 kronor, vilket motsvarar 75 procent av nypriset. En mycket stark siffra sett till konkurrerande drivmedel.

Volkswagen Passat är en av de mest sålda dieselbilarna i Sverige.

Även Skoda Kodiaq är populär trots ett tapp jämfört med i fjol. Modellen har ett nypris från 507 200 kronor och en årsskatt på 12 743 kronor, som efter tre år minskar till 3 851 kronor. Andrahandsvärdet är gott, en tre år gammal Kodiaq är värd cirka 67 procent av nypriset.

Flera modeller från VAG-koncernen ligger högt i statistiken: VW Passat, Audi A6, VW T-Roc och nykomlingen VW Tayron hör till de tio mest sålda dieselbilarna under första halvåret 2025. Audi Q5, Q8 och Mercedes E-klass visar tillväxt, medan Mercedes GLB tappar något i försäljning.

En dieselbil 2025 kan vara ett smartare val för plånboken än många tror. Med lägre inköpspris än motsvarande el- eller laddhybridmodell, lång räckvidd och stark efterfrågan på andrahandsmarknaden, inte minst från exportköpare, finns fortfarande mycket som talar för diesel. Lägg till rejält lägre skatt efter tre år och bevisat högt andrahandsvärde, och ekvationen blir plötsligt intressant. Samtidigt måste du räkna med att bränslet kan bli rejält mycket dyrare när EU: utsläppssystem ETS2 införs om 1,5 år.

Dieselbilarna som säljer bäst i år

ModellAntal 2025Antal 2024Förändring (%)NyprisSkatt år 1-3Skatt år 4-
VW Tiguan768735+4.5%485 900 kr13 616 kr4 064 kr
Skoda Kodiaq680774-12.1%507 200 kr12 743 kr3 851 kr
Audi A6549423+29.8%629 000 kr12 743 kr3 851 kr
VW Passat515505+2.0%501 900 kr12 161 kr3 709 kr
VW T-Roc314192+63.5%413 400 kr10 996 kr3 424 kr
VW Tayron294NY510 900 kr15 071 kr4 419 kr
Audi Q5199166+19.9%599 000 kr14 198 kr4 206 kr
Mercedes GLB149181-17.8%548 900 kr11 724 kr3 602 kr
Audi Q813480+67.5%916 400 kr22 202 kr6 160 kr
Mercedes E-klass133121+9.9%641 900 kr9 396 kr3 034 kr
Källa: Mobility Sweden, Transportstyrelsen. Data avseende januari-juni.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt