Därför kan byte av kamrem kosta 35 000 kr

Mekanikerna listar: Här är dyraste och krångligaste bilarna att byta kamrem på. Värsta bilen kan kosta 35 000 kronor.
– Fordarna har besvärlig kamrem som är insmorda i olja, säger Jonathan Boking på Mekonomen i Sölvesborg.

Kamremsbyte är bland det dyraste en bilägare kan råka ut för. Många tänker inte på det när de ska köpa sig en ny bil. Då vill man spara några tusenlappar. Sedan kommer smällen när du ska till verkstaden.
– En del bilar är fruktansvärt svåra att byta kamrem på. Då blir det dyrt, andra är billigare, säger Hugo Kenger på Kengers Bilservice.

Att byta kamrem på en Ford Ecoboost 1.0 kan kosta upp mot 35 000 kronor. Det är en av värstingarna när det kommer till kamremsbyte.
– Det är för att de har besvärliga kamremmar. Det är en egen modell som de tagit fram. Det handlar om oljebelagda våtremmar. För att komma åt dem behöver man riva väldigt mycket, säger Jonathan Boking.

Mekanikern varnar för Fords Ecoboost-motor.

Audis modeller skiljer sig åt

Audis modeller skiljer sig markant åt. Här kan den ena modellen vara enkel och billig när det kommer till kamremsbyte. Medan en annan kan bli väldigt kostsam och innebära mängder med timmar hos verkstaden.
– Jag har precis bytt kamrem på en Audi A6. Det kostade kunden bara 3000 kronor och gick väldigt snabbt. Allt beror på hur de är konstruerade, säger Hugo Kenger.

En annan Audimodell däremot ger mekanikerna mardrömmar. Det verkar som att tyskarna nere i Ingolstadt inte har någon röd tråd mellan sina modeller.
– Audi A4 är en av de besvärligaste jag har bytt på. Det är väldigt trångt och så fort det blir så kommer reparationen också att ta längre tid och bli dyrare, säger Jonathan Boking.

Audi A4 är en av de krångligaste bilarna att byta kamrem på.

Ett annat klassiskt tyskt märke utmärker sig. Många av de dyrare märkena och modellerna sticker ut när det kommer till priset för kamremsbyte.
– BMW är också ofta väldigt krånglig att byta kamrem på. Där är det också trångt i motorrummet och så kan det komma till specialverktyg. Det gör alltid arbetet mycket dyrare. Sådant ska man tänka på när man köper bil, säger Jonathan Boking.

Därför blir kamremsbyte dyrt

Det kan vara värt att kolla upp priset på kamremsbyte när du byter bil. Det räcker med att fråga en mekaniker. De förklarar också varför det skiljer sig så mellan märken och modeller.
– Anledningen till att det kan bli så dyrt att byta kamrem på många bilar är motorrummet. Om det är trångt att jobba blir det krångligare och dyrare. Det är så mycket som ska bort och sedan kontrolleras så att det sitter rätt. I en modern bil så räcker det med att det sitter ett kugg fel för att hela motorn ska rasa senare. Det finns en stor risk att ventilerna gifter sig med kolvarna, och det är inte roligt, säger Hugo Kenger.

Det finns ett billand som ständigt får utstå spott och spe från mekanikerna. Även när det handlar om kamremsbyte så sticker de ut.
– Franska bilar. De brukar också vara krångliga. De har alltid sina egna lösningar på saker och ting. Sedan kommer det alltid till specialverktyg, säger Jonathan Boking.

Stellantis Puretech-motor har också oljebelagda våtremmar.

Köp en begagnad Volvo. Då slipper du onödiga och dyra överraskningar på bilverkstaden.
– Om man har en gammal Volvo 940 så blir det alltid enklare. Då är det bara att ta av några kåpor och hänga på kamremmen. Om man råkar göra något fel så rasar inte motorn för den sakens skull, säger Hugo Kenger.

Listan: Värsta bilmodellerna för kamremsbyte enligt mekanikerna:

Audi A4
BMW alla modeller
Ford alla modeller
Renault
Peugeot
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt