Därför finns det svarta prickar på bilrutan. Experten ger svar på mysteriet.
Om du tittar riktigt noga på din bilruta så syns det svarta prickar vid kanterna. En del kanske har upptäckt det här när de tvättar bilen. Man funderar på varifrån prickarna kommer. Men så glömmer man bort att ta reda på anledningen.
– Ibland sitter de på insidan mot föraren. Men det händer också att de här prickarna ligger mellan rutorna. Det är två stycken som lamineras ihop innan de limmas på bilen, säger Richard Gavaller, från Bilglasbranschen.
Prickarna har en naturlig förklaring. De finns där av en mycket bestämd anledning och utan dem skulle du kunna få oförhappandes och ovälkomna problem med din bil. Dels ska prickarna skydda limmet från UV-strålning. Kanterna på rutan är svarta. Där limmas rutan fast i bilen. Sedan kommer ett område med prickar som övergår i den vanliga delen av rutan.
De här prickarna gör så att rutan blir mindre känslig för temperaturväxlingar från de svarta kanten. Prickarna fördelar värmen över en större yta och förhindrar att rutan spricker av abrupta temperaturväxlingar. De skyddar även limmet.
– Det är så att limmet som används för att fästa rutorna är känsligt mot UV-strålar. Därför printar man den här färgen på för att skydda limmet så att det inte ska släppa.
På gamla bilar finns det inga svarta prickar. Där fanns det istället svara gummilister. Men bilbyggandet är som naturen i övrigt – stadd i ständig förändring. Numera blir rutorna en mer integrerad del av karossen. Rutorna limmas under den svarta kanten, dels för att skydda limmet från solljua, dels för att dölja limfogen.
– Sedan är det snyggare också att ha det än att rutan sitter direkt mot karossfalsen som syns. En limsträng blir aldrig riktigt rak, även om den görs professionellt. Limmet kan vara lite vågigt, men med den här printningen så skyddar man den bättre och det håller längre.
Limmade rutor är bättre för aerodynamiken. Det sänker bränsleförbrukningen och gör bilen effektivare.
– Det är så med den moderna bilbranschen, man letar efter sätt att sänka bränsleförbrukningen överallt, avslutar Richard Gavaller.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.