Därför fick Teslan omedelbart körförbud

Nytt tillbud med en Tesla Model S. Den här gången inträffade det på besiktningen. Teslan fick omedelbart körförbud och fick inte köras från besiktningen för egen maskin.  
– Dessa bilar är tunga och har mycket vrid, säger Teslaexperten Fredrik Grufman.

Han såg tidigt det osynliga felet hos Tesla Model S. Länkarmarna bak kan brista när som helst och då är det fara för både förare och passagerare. Flera olyckor har hänt i svenska trafik. Caroline Torbjörnsen från Sundsvall är en av alla som fått uppleva Teslas länkarmar brista. Men som tur var klarade hon sig helskinnad. I Sverige har Tesla inte behövt återkalla för det välkända felet.
– Fixa er skit innan någon dör, sa Fredrik Grufman då.

Nu har det hänt igen. Men den här gången var det en främre övre länkarm i framvagnen. På en besiktningsstation kom en Tesla Model S in. När bilen hissades upp såg besiktningspersonen genast att länkarmen var på väg att brista. Den fick spanska flaggan, omedelbart körförbud. När bilen kördes upp på bärningsbilen brast länkarmen.
– Dessa bilar är tunga och har mycket vrid i motorerna som belastar länkarmar på ett annorlunda sätt än traditionella bilar som ofta har inbyggd vridmomentsbegränsning för att inte knäcka automatlådorna. Så är det verkligen inte på Tesla. Där är det max vrid direkt från stillastående, förklarar Grufman.

Trots flera allvarliga incidenter har inte Tesla gjort något åt problemet. Fredrik Grufman har vrålat inför döva öron när han varnat att något allvarligt kan hända. Det har dock i första hand gällt de bakre länkarmarna.
– Största problemet med Teslor är också deras fördel. Bilen behöver inte regelbunden service. Man kan faktiskt köra 10 000 mil utan att behöva reparera den. Men då tror man lätt att det aldrig ska behövas någon tur till verkstaden.

Teslaägarna vaggas in i falsk trygghet. Om länkarmen då brister kan det bli riktigt farligt.
– Bilen besiktigas första gången efter tre år. Då går den kanske igenom utan anmärkning och rullar den i två år innan nästa besiktning och då har den gått 20 000 mil. Kanske tycker besiktningsmannen då att saker inte är så allvarliga eller missat något, då hinner bilen rulla ytterligare 4000 mil.

Är det äldre modeller ska man vara ännu mer försiktig.
– Detta i kombination med att de äldre bilarna kanske inte var helt anpassade för snö och slask och inte helt utprovade med avseende på material osv gör det extra viktigt att hålla koll på hjulupphängningen. Grufmans har upptäckt att det är väldigt vanligt med glapp i länkarmarna på Teslor som passerat 15 000 mil.
– Glapp här leder till att bilen vill dra iväg höger eller vänster vid acceleration på motorväg.

Tips: Så här kan du bli förvarnad om att länkarmarna är på väg att brista

Glapp i de båda länkarmarna i bakvagnen: Leder till att bilen vill dra höger eller vänster vid acceleration på motorväg.
Glapp i undre bakre länkarm fram: Inte fullt så vanligt fel som bakre länkarmarna men förekommer. Brukar leda till missljud över smågupp då nedre stötdämparinfästningen sitter i denna länkarm, och det är just den bussningen som brukar glappa
Glapp i övre länkarmar framvagn: Missljud när du svänger och ett klapprande oväsen när du kör över ojämnheter.
Brustna bakre nedre länkarmar: De nedre länkarmarna i bakvagnen på Model S brukar faktiskt hålla, men när dom slutar hålla så resulterar det i ett katastrofalt haveri i den yttre länkarmsbussningen
Grufmans rekommendation är att låta serva elbilen var 50.000km: Då minskar risken för broms- och  länkarmsproblem.

LÄS MER: