Sex av tio planerar att handla under den stora readagen. Men Biltema nobbar Black Friday.
– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger Johan Gerdevåg, Biltemas marknadschef.
På Black Friday erbjuder butiker ofta stora rabatter och erbjudanden. Men det gör inte Biltema.
– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, säger Johan Gerdevåg.
Istället för att delta i priskriget som råder under Black Friday hävdar företaget att de valt att satsa på långsiktigt låga priser. De tror inte på rea som ett sätt att locka kunder. Biltema hävdar istället att de sätter normen för hur nordiska företag skapar värde.
– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året, säger Johan Gerdevåg.
Många affärer erbjuder rea under hela veckan, så kallad Black Week-rea. Sex av tio planerar att handla under veckan. Det är främst unga kunder. Årets Black Week förväntas omsätta 9,7 miljarder kr. Enligt en undersökning gjord av Svensk Handel.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.