Daniel har fått vänta 2 år på nytt batteri till elbil

Hösten 2023 fick norrmannen Daniel Sørensen från Salangen i Troms plötsligt problem med batteriet i sin Nissan Leaf. Sedan dess har bilen stått stilla.
– Nissan är undvikande, oprofessionella och förhalande, säger han.

Det började när batteriets kapacitet föll dramatiskt vid körning, skriver Motor. Vid acceleration eller i backar kunde effekten rasa med omkring 40 procent. Ibland har det varit så allvarligt att bilen gått in i så kallat ”turtle mode”. Det som händer då är att en liten ikon på en sköldpadda dyker upp på skärmen och bilen ställer sig i nödläge. Då går den inte att använda som vanligt förrän nästa dag även om man laddar.

Problemen uppstår framför allt när laddnivån sjunker under 50 procent och det är kallt ute. Daniel och hans sambo märkte det första gången när bilen bara var fyra år gammal. Sedan dess har han lagt mycket tid på att dokumentera felen.

Turtle Mode på en annan Nissan Leaf.

När bilen var inne på auktoriserad verkstad i februari i år konstaterades det han redan misstänkt. Flera battericeller var svullna och defekta. Nissan gick i mars med på att byta hela batteripaketet. Men månaderna går och Daniel har fortfarande inte fått något nytt batteri.
– Jag har inte sett min bil sedan 5 februari, säger han till Motor.

Han är inte ensam. Flera Nissan Leaf-ägare har rapporterat samma problem. Samtidigt hänvisar Nissan till att den norska konsumentköplagen har en absolut reklamationsfrist på fem år, trots att batteriet egentligen har en garanti på upp till åtta år. Många som drabbas får därför nej, med hänvisning till att tidsfristen passerats, vilket vi skrivit om tidigare.

Daniel menar att Nissan medvetet fördröjer processen.
– Det verkar som att de drar ut på tiden tills garantin har gått ut och att det bara är de kunder som pressar på mest som får hjälp.

När Motor ställde frågor till Nissan Norge om hans ärende kom beskedet plötsligt att batteriet skulle bytas ut inom två till tre veckor. Daniel konstaterar att det inte är första gången något händer först när media kopplas in.
– Det bekräftar min misstanke om att det sker en aktiv förhalning av kunderna tills de inte har något val längre.

Hur många bilar som är drabbade vill Nissan fortfarande inte säga. Kommunikationschefen Stian Thrane skriver i ett mejl att det bara gäller ”ett fåtal kunder” men vägrar uppge antal eller vilka årsmodeller som berörs. För Daniel innebär det att väntan fortsätter. Nästan två år efter att problemen började vet han fortfarande inte när hans bil är körklar igen.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt