Dam köpte ny Volvo T-Röd – se skicket efter 30 år

Marianne köpte sin Volvo 850 T-Röd fabriksny med 400 ovikta tusenlappar 1996. Hon behåll bilen hela livet – och körde bara 6000 mil.
– Jag försökte otaliga gånger köpa den, men det var omöjligt. Den var nämligen även hennes drömbil, berättade Daniel för Bilweb Auctions.

Året var 1996, långt uppe i den norrländska kylan. Där hade en kvinna vid namn Marianne länge drömt om en sportbil, och hon hade sparat länge för att hitta sin drömbil. Men nu var väntan äntligen över. Marianne hade sett Volvos reklam för den omtalade röda 850 R, och det räckte. Hon åkte till försäljaren på Eriksson Bil i Kiruna. Där skrev hon på kontraktet för en automatväxlad T-röd – en av endast 944 tillverkade exemplar av 850 T-röd sedan med automatlåda. En kort tid senare stod Volvon klar för leverans.

Och ryktet hade spridit sig i byn: Eriksson Bil hade fått in något alldeles extra. Traktens ungdomar flockades kring bilhallen. En av ungdomarna var Daniel, som då var 20 år gammal. Han blev genast imponerad och drömde om bilen. Genom en slump skulle han senare komma att bo granne med Marianne, bilens ägarinna. Och Daniel kunde inte släppa bilen.

År 1996 var det vanligt att bilar köptes kontant. Men vid detta tillfälle rörde det sig om cirka 400 000 kronor, och kvinnan i kassan på Eriksson Bil var inte glad. Att hantera den mängden kontakter är rejält mycket mer krävande än en banköverföring. Men Marianne fick sin drömbil. Och den användes. Varje sommar åkte hon tillsammans med sin dåvarande sambo till ett lantställe utanför Överkalix för att plocka jordgubbar. En sträcka på cirka 25 mil enkel väg. 

Som 20-åring hade Daniel inte själv råd att köpa 850 R, den sportigare versionen av den mycket populära 850-serien. När bilen hamnade hos grannen Marianne höll han kontakten genom åren. Daniel försökte nämligen köpa bilen vid flera tillfällen. Men Marianne var bestämd.
– Jag försökte otaliga gånger köpa den, men det var omöjligt. Den var nämligen även hennes drömbil, berättade Daniel för Bilweb Auctions som nu säljer bilen.

Fram tills 2015. För Marianne avled, 70 år gammal. Och Daniel sörjde naturligtvis sin granne, men var fortfarande på hugget. Han ville verkligen, verkligen ha den välskötta Volvon. Han kontaktade advokatbyrån som skötte dödsboet och framförde sin önskan om att få köpa bilen. Men en tid senare blev han kontaktad av advokaten, som berättade att bilen gått till en arvinge. Gav Daniel upp? Nej.

Daniel bestämde sig för att hålla kontakt med arvingen som nu var ny ägare till bilen. Han ringde två gånger per år för att framföra sin önskan att få köpa sin drömbil från ungdomen. Och 2024, nästan tre decennier efter att han först sett bilen, kom drömbeskedet för Daniel. 
– Närmare 30 år efter att jag såg bilen första gången, fick jag äntligen köpa den, berättade han.

Bilen har körts mycket lite de senaste åren och fungerar väl. Den har nyligen fått service, inklusive kamremsbyte, som gjordes på åldersskäl snarare än på grund av miltal.

Efter alla dessa år, blev Daniel äntligen ägare till sin T-röd. En extremt sällsynt bil som har det mesta en samlare drömmer om. Än idag har bilen bara gått 6 100 mil. Motorn är en rak 5-cylindrig lättmetallmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyrventilsteknik, utrustad med turbo och laddluftkylare. Modellen är dessutom utrustad med en Volvo-mobiltelefon, med handsfree-mikrofon. Och bilen har kvar sina Volans 17-tums lättmetallfälgar från leverans.

Volvon var väl omhändertagen och hade fortfarande lack i original, som fortfarande glänser. Den hade bara polerats och visade inga spår efter dörruppslag eller andra skador på karossen. Även inredningen var i exemplariskt skick. Totalt tillverkades endast 3 337 exemplar av 850R med färgkod 609, som i folkmun kallas “T-röd” – en av Volvos mest omtalade bilmodeller. Och Daniel blev äntligen ägare till en av dem.

Bilen har kvar sin originallack från fabrik och har endast polerats. Det finns inga dörrmärken eller större skador

Nu, när Daniel äntligen fått möjlighet att äga sin drömbil i omkring ett år, har han beslutat att lägga ut den till försäljning. Han menar att bilen är en del av det svenska kulturarvet.
– Mitt dåvarande 20-åriga jag hade säkert kört bilen både hårt och mycket, om jag hade ägt den. Nu är jag en herre i medelåldern som inser att bilen tillhör det rullande svenska kulturarvet, berättade han.

Så för den som vill äga en del av ett rullande svenskt kulturarv finns nu en unik möjlighet. Detta var den starkaste och snabbaste standard-Volvon i företagets då 70-åriga historia, och nu ska bilen få en ny ägare. Vad slutpriset blir vet vi ännu inte – det får vi veta den 23 oktober, när bilens auktion avslutas på Bilweb Auctions. Men en sak är säker: nästa ägare kommer att äga en bit av svensk bilhistoria. Och Daniel avslutar:
– Nu återstår att se om någon vill köpa den och fortsätta att förvalta den.

Volvo-mobiltelefonen.
En lågmilad och svensksåld 850 R med bara två tidigare ägare. Bilen har det mesta som samlare drömmer om: original-lack, väl omhändertagen inredning, originalfälgar och ovanlig utrustning.
Dela med dig av Carup

Senaste nytt