Däckkaoset: Då kan sommardäcken spricka

Däckverkstäderna fullbokade – och väldigt många har sommardäcken kvar. Experterna varnar för att köra på sommardäck – trots att de är lagliga i två veckor till. De kan till och med spricka.
– Vi är helt fullbokade, säger Ted Filips på Docent Däck i Stockholm.

I Norrland har nästan alla hunnit skifta. Men söder om Dalälven är det i princip kaos. Varenda däckverkstad är fullbokad. De hinner knappt svara i telefon. Och redan nästa vecka ser det ut att komma lite snö.
– Vi har inte tid, det är helt fullt, meddelar Lindesbergs Gummi.

I Stockholm är situationen ännu värre. Den varma hösten har gjort så att folk väntat in i det sista med att skifta däck. Nu när kylan anlänt så blir det full fart hos däckverkstäderna. Där har man svårt att hantera anstormningen.
– Jag skulle säga att det är ungefär hälften som har hunnit byta, resten väntar, säger Ted Filips.

Köerna ringlade sig långa på många däckverkstäder. Många som har tidsbokning har helt fullt. Och ännu kör många bilister på sommardäck trots att vinterkylan är här. Experter varnar för riskerna.

Den erfarna däckexperten är inte förvånad. Varje år är det samma visa. I år har det dessutom blivit värre. En lång period av milt väder avlöstes av den plötsliga kylan.
– Det är ungefär som jag misstänkte. Och då har branschen ändå gått ut med en uppmaning till folk att vara i tid. Eller att man i alla fall bokar så att det är klart, säger däckexperten Lasse Dahlqvist.

I Stockholm är man inte förvånad. Varje höst laddar däckverkstäderna upp för kaos. I år verkar det ännu värre. 
– Det blir ofta så här när kylan kommer. Vi har inte en enda ledig tid och på grund av vårt läge går det inte att ha kö utanför, säger Ted Filips.

Däckverkstäderna planerar för femton eller tjugo minuter per mil. Blir det komplikationer kan hela planeringen rasa omkull. 
– Värst är det om någon kommer och upptäcker att vinterdäcken inte duger längre. Trots att de vetat om det här ett halvår, säger Oskar Bech på Däckpartner i Kristianstad.

Riskerna med att köra på sommardäck

Man får köra på sommardäcken fram till första december. Även om det blir glashalt är det fritt fram. Men experten varnar för detta. Man ska inte läsa lagen som Fan läser bibeln.
– Det är fullt lagligt, men samtidigt har man ett ansvar att använda grejer som håller måttet, säger Lasse Dahlqvist.

Det har gjort mängder med studier på trafiksäkerhet kopplat till felanvändning av däck. Redan när temperaturen faller ner mot sex plusgrader är vinterdäck säkrare. Gummiblandningen hårdnar och ger inte samma friktion som i varmare väder. Även styrförmågan försämras när däcken hårdnar. Blir det riktigt kallt kan ett sommardäck spricka i kyla. 
– Alla undersökningar visar att bromssträckan blir mycket längre om man kör på sommardäck. Det blir en rad saker som gör säkerheten sämre.

Nu borde du redan ha skiftat till vinterdäck. I helgen spår meteorologer på SMHI och YR.no att det ska bli minusgrader i stora delar av Sverige. 
– När temperaturen faller under fem plusgrader tycker jag att man ska skifta. Från den temperaturen är vinterdäcken mycket bättre, säger Lasse Dahlqvist.

Därför kan sommardäck spricka i kyla

Även på torra vägar utan is och snö ger vintern kallare temperaturer. Sommardäck är inte byggda för kallt väder. Däckets slitbana kommer att stelna. Förutom att minska dragkraften utgör detta en risk för själva däcket. Däcket tappar sin elasticitet och kan spricka. Det finns risk för att det alltför styva trådblocket rivs. Slitna och spruckna däck är inte säkra att köra på och måste bytas ut.
Källa: Continental
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt