Däckexperten varnar bilisterna efter masskrocken på E18. Många svenskar har för dåliga däck.
– Alla måste regelbundet kontrollera skicket på sina däck. Det är enkelt, går snabbt och det räddar liv, säger Per Linder på Continental.
Lördagen den 15 februari går till historien. Det var kvällen då en av de värsta masskrockarna inträffade i Sverige. Nästan 100 bilar kolliderade in i varandra på E18 utanför Uppsala. Resultatet blev 120 personer som fick föras till sjukhus och att värden för stora summor förintades på den iskalla vägbanan.
– Kör man med året runt-däck måste man vara beredd att låta bilen stå de dagar det är som halast. Och så kommer det att vara några dagar per säsong. Så enkelt är det, säger Per Linder, däckexpert och produktchef på Continental.
Han får medhåll av en erfaren trafikpolis.
– Det beror lite på vilket väglag det är, men vinterdäck med dubb är oftast lite bättre, säger polisinspektör Reine Berglund.

Alla bilägare har ett ansvar enligt lag att se över sina däck.
– Samtidigt ska man vara medveten om att blixthalka kan slå till medan man är på vägen och det är därför vi alltid rekommenderar att man ska köra med antingen dubbdäck eller nordiska friktionsdäck som är särskilt anpassade för våra vinterväglag. Däremot är det då livsviktigt att man regelbundet ser över sina vinterdäck och säkerställer att mönsterdjupet är tillräckligt, säger Per Linder.
Trafikpolisen hittar också andra anledningar till den omtalade masskrocken på E18.
– Många är alldeles för dåliga på att hålla avstånd i trafiken. Det är väldigt viktigt att man anpassar det efter väglag och sikt, säger Reine Berglund.
Han uppmanar alla bilförare att hålla ögonen på vägen. Man ska inte göra något annat under körningen.
– Dessutom är det många som inte har fullt fokus på körningen, man håller på med en massa andra grejer, hanterar mobilerna, sminkar sig eller något annat, ryter Reine Berglund ifrån.
Enligt en undersökning visar det sig att 28 procent av Sveriges bilägare är osäkra på vilket mönsterdjup deras bilar har.
– Att mäta mönsterdjup är enkelt och något alla bilförare borde göra till rutin. En bra mätare kostar inte många kronor och bör ligga i handskfacket på varje bil. Man kan även använda en tunn linjal för att mäta mönsterdjupet, säger Per Linder.
Enligt lag är det minsta tillåtna mönsterdjupet på vinterdäck tre millimeter. Experterna råder alla bilägare att regelbundet kolla detta och vara förberedda tidigt när det är dags att byta däck.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.