Däckfirman slarvade bort kundernas däck. Istället fick de gratis biltvätt som kompensation.
– Jag hittade en av mina fälgar, men det satt ett annat däck på den, säger Ahmed Tanboura till Avesta Tidning.
Han bytte däck och lämnade in sina sommardäck på en bilvårdsfirma i Dalarna i höstas. För det betalade Ahmed 900 kronor genom Swish. En transaktion som han kan bevisa. När han ringer för att beställa tid för däckskifte på våren har de bytt ägare och namn.
– När jag kommer till den bokade tiden säger den nye ägaren att mina däck inte är där. Jag trodde först att han skojade. Enligt ägaren så är det inte bara jag, utan många andra kunder som drabbats, säger han.
Ahmed blir upprörd och ber om att få se sig om i lokalen. Efter ett tag hittar han sina fälgar. Men nu sitter det andra däck på dem. Ahmed blir upprörd, de här sommardäcken var dyra. På väg ut från lokalen hittar han även ett par av sina andra däck, men nu sitter de på nya fälgar.
– Jag har ju en skada på fälgen som jag har markerat, så jag vet ju att det är mina fälgar. Jag frågade ägaren efter kvitto på att han köpt dem, men det hade han inte. Bara fälgarna är värda 23 000 kronor.

Däckverkstaden bytte ägare under vintern. Den nya ägaren säger sig vara helt ovetande om vad som har hänt med Ahmed däck.
– Jag har sagt till kunden att det här är inte mitt fel, inte mitt misstag och att jag vill kompensera honom. Jag vet inte hur många fler som kan komma hit, jag jobbar i uppförsbacke. Jag har en vision och gör allt för att lyfta upp det här stället igen, säger han till Avesta Tidning.
Som kompensation erbjuder han Ahmed Tanboura ett års gratis biltvätt. Men Ahmed ger sig inte. Han skriver i en lokal Facebookgrupp om vad som hänt. Då hör fler drabbade personer av sig. Tillsammans har man diskuterat händelsen som också har blivit polisanmäld. Hur många som drabbats är fortfarande osäkert. Men den nya ägaren hävdar bestämt att de inte har med de försvunna däcken att göra.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.