Däckbytet kostade 570 000 – försäkring täcker inte

En ägare av en elbil skulle bara göra ett enkelt hjulbyte hemma. Men det blev ett av de dyraste misstagen man kan göra. Notan landade på 570 000 kronor – och i många fall täcker inte försäkringen.

Med elbilarnas ökade popularitet har en ny risk dykt upp vid däckskiften. Hos många elbilar sitter lyftpunkterna mycket nära det stora batteripaketet under bilen. Några centimeter fel med domkraften kan orsaka allvarliga skador som ofta är både komplicerade och dyra att åtgärda.
– Om man är olycklig kan notan bli astronomiskt hög, säger Arne Voll, kommunikationschef på försäkringsbolaget Gjensidige till Broom.

Om domkraften hamnar fel kan batteripaketet skadas. Även på verkstäder är det avgörande att lyfta bilen på rätt punkt, även med hydrauliska lyftar. Batteripaketet kan annars skadas. I värsta fall måste hela batteriet bytas ut och det är långtifrån billigt. Ett exempel från Gjensidige i Norge visar en kostnad på 570 000 kronor, eftersom batteriet behövde bytas helt. Notan översteg då bilens totala värde.

Arne Voll.

Felaktiga lyft kan också ske även på bensin- och dieselbilar. Men där är skadorna oftast mindre allvarliga och betydligt billigare att reparera. På elbilar är batteriet både känsligt och dyrt, vilket gör felplacerade domkrafter till ett särskilt riskmoment.

En annan riskfaktor är att elbilar ofta väger mer än motsvarande modeller med förbränningsmotor. Därför är det extra viktigt att säkerställa att domkraften klarar bilens vikt. En vanlig domkraft kan ibland vara otillräcklig, vilket ökar risken för att bilen faller eller skadas vid lyftet.

Batterikapetet ligger i botten på alla elbilar. Avståndet till lyftpunkterna är minimalt och därför kan det snabbt uppstå skador på batteriet om du placerar domkraften lite fel. Bild: Gjensidige

En liten missbedömning kan leda till stora ekonomiska konsekvenser och säkerhetsrisker. Därför är det viktigt att känna till exakt var bilens lyftpunkter finns och att använda rätt utrustning som en domkraft som faktiskt klarar av elbilens vikt. Annars kan en årlig rutinåtgärd snabbt förvandlas till en räkning på över en halv miljon kronor.

Svenska däckexperter uppmanar elbilsägare att anlita fackmän för att göra hjulbytet på elbilen. Det kan vara väl investerade hundralappar. Vill det sig riktigt illa kan det till och med finnas brandrisk i batteriet efter ett felaktigt lyft.
– Det är superviktigt att man inte lyfter en elbil fel. Om man skadar ett batteri och det uppstår en läcka på cellerna finns det stor brandrisk. Branden behöver inte uppstå direkt, det kan ta några dagar och när den börjar är det mycket svårt att släcka den, säger Dennis Alexis, operativt ansvarig på Scandinavian Tire & Rim Organization till Carup.

Det är inte heller säkert att din försäkring gäller om lyftet gjorts på ett icke fackmannamässigt sätt. Den snabba besparingen kan istället sluta i en sur utgift på många tusentals kronor. Det gäller också att ha en rejäl domkraft som klarar den större belastningen som en tyngre elbil innebär.
– Den allmänna rekommendationen är att alltid åka till en däckverkstad. Om det blir fel kan annars försäkringsbolaget peka på att det inte utförts fackmannamässigt, säger Dennis Alexis.

Den som ändå vill göra bytet själv måste se till att ha rätt utrustning. Domkraften ska vara CE-märkt och klara bilens vikt med marginal. Läs noga i instruktionsboken hur bilen ska lyftas.
– Då ska du se till att följa alla instruktioner som finns och dessutom göra det mycket noggrant. Se också till så att du hissar upp bilen på rätt sätt utan att skada något. Sedan ska man givetvis vara noggrann så att den står stadigt på underlaget, så att bilen inte faller över dig, säger Dennis Alexis.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt