Då införs nya reglerna för körkort: ”Ren skandal”

Först då kan den nya körkortsutbildningen sjösättas.
– Det är en ren skandal. Nu kommer det här att få fortsätta i ytterligare flera år, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg, rektor för trafiklärarutbildningen i Stockholm

Transportstyrelsen har lagt fram ett förslag på en ny körkortsutbildning. Ett av förslagen innebär obligatoriska körlektioner. Det innebär ett slut för privatisterna. Om regeringen klubbar beslutet kommer alla att behöva gå i körskolan.
– Det handlar om bara två lektioner, det är för lite. Dessutom får inte trafikskolorna någon rätt att säga till om eleven är mogen för körprov, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Förslaget har precis varit ute på remiss. Bland andra Sveriges Trafikskolors Riksförbund (STR), där Jeanette Jedbäck Hindenburg är engagerad, är kritisk. Man tycker att förslaget borde gå längre med kraven på körkortseleverna. Samtidigt är de nu mycket besvikna på tidsplanen.
– Som det är nu ska det bli aktuellt att införas först 2028 eller 2029, det är alldeles för långsamt. Jag förstår inte att det ska behöva ta sådan tid.

Trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg är kritisk till att det kan dröja fyra år innan den nya körkortsutbildningen kan träda i kraft.

En av de viktigaste punkterna i den nya körkortsreformen är spärrtid för prov. I dag finns ingen sådan. Istället kan eleverna anmäla sig till hur många som helst. I alla fall så länge de betalar. Det har resulterat i att antalet underkända prov på orter som till exempel Helsingborg. 
– Det är för att Trafikverket har drop-in tider och man kan köra upp varje dag. Det finns de som lägger tiotusen kronor på att bli underkända flera gånger, sedan har de inte råd att gå till en trafikskola, säger Sami Elias, trafikskolechef på City Trafikskola i Helsingborg.

Sveriges trafikskolor är kritiska mot dröjsmålet. Enligt dem kommer det att drabba mängder med aspirerande körkortstagare. 
– Att man får fortsätta leverera prov med sådan hög underkännande grad. Det är en ren skandal. Nu kommer det här att få fortsätta i ytterligare flera år. Det innebär att mängder med elever kommer att slösa sina pengar på underkända prov istället för att få hjälp på en trafikskola, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Transportstyrelsen kommer nu att sammanställa remissvaren. Sedan ska förslaget skickas till regeringen för beslut. Därefter kommer myndigheten att få tillbaka beslutet för att formulera föreskrifterna.
– Det är därför det tar så lång tid, men det hade inte behövt göra det. Samtidigt har vi en nollvision där vi ska komma ner till 133 omkomna i trafiken 2030, i dag är det 233 stycken, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Det här innebär Transportstyrelsens nya förslag:

-Blivande förare måste genomföra två utbildningstillfällen med särskild inriktning på vägledning på trafikskola innan förarprovet får genomföras.

– Införa två veckors väntetid efter underkänt prov innan man kan anmäla sig till ett nytt.

 -Trafiklärare och utbildningsledare ska genomgå fortbildning för att ytterligare säkerställa att de har god kompetens.

 -Dagens krav på introduktionsutbildning tas bort för både blivande förare och handledare. -Blivande förare får information om förarutbildningen i samband med ansökan om körkortstillstånd. Därtill tillhandahålls informationsmaterial om privat övningskörning till blivande förare och handledare. Informationen tillhandahålls på olika språk. 

-Den som ska handleda privat övningskörning ska genomgå en handledarutbildning för att kunna godkännas som handledare.

 -Det blir möjligt för en handledare att över tid övningsköra med fler blivande förare än idag. -Kunskapsprovets giltighetstid förlängs till ett år.

Så här svarar olika remissinstanser på Transportstyrelsens förslag: 

– NTF anser att denna utredning innehåller en del bra förslag. Vi tycker dock att det är för stort och ensidigt fokus på syftet att fler blivande förare ska komma bättre förberedda till förarprovet och nå ett godkänt resultat, i förhållande till att utbildningssystemet ska bidra till bättre kunskap och ökad medvetenhet om trafiksäkerhet bland körkortstagare. Utgångspunkten borde vara att förarutbildning primärt ska bidra till Nollvisionen, det vill säga att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken, inte i första hand att minska antalet omprov bland körkortstagare, skriver Nationella Trafiksäkerhetsföreningen. 

– Utredningen är dock otillräcklig för att i grunden påverka de problem och utmaningar som finns i svensk förarutbildning om målet är ökad mobilitet i kombination med ökad trafiksäkerhet, skriver Sveriges Trafikskolors Riksförbund i sitt svar.

– Myndighetens förslag om två obligatorisk vägledningstillfällen, leder till ökade kostnader för individen i sitt körkortstagande vilket vore högst olyckligt. Transportföretagen anser att kostnaderna för individen är större än det belopp som framkommit i utredningen i form av tex inkomstbortfall och resor till och från trafikskola. Även tillgänglighet av trafikskolor kommer att vara en utmaning runt om i landet där avstånden till en trafikskola kan vara mycket stort, skriver Transportföretagen. 

– I fråga om de föreslagna förändringarna i provsystemet, det vill säga obligatorisk väntetid vid underkänt prov och förlängd giltighetstid för kunskapsprov, anser Trafikanalys att dessa är proportionerliga. Den två veckor långa väntetiden kan bidra till bättre förberedelse inför nästa prov, medan den förlängda giltighetstiden gör att förare inte behöver boka omprov vid tillfälliga hinder. Detta torde minska antalet omprov och främja en mer effektiv användning av förarprovsresurser, skriver Trafikanalys

– Polisen har inga invändningar mot utredningen, skriver polismyndigheten. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt