Då införs EU:s nya bränslechock i Sverige

Snart kan det bli slut på billig bensin. Redan 2027 väntar EU:s nya bränslechock ETS 2 som kan höja priset på varje liter diesel och bensin med flera kronor. Vi reder ut soppan.

Detta är ETS 2

Om drygt ett år förändras spelplanen för alla som kör bil i Sverige. Då inför EU sitt nya handelssystem för utsläpp, kallat ETS 2. Syftet är att minska koldioxidutsläppen genom att företag som säljer bensin och diesel måste köpa utsläppsrätter. De kostnaderna vältras sedan över på konsumenterna.
– Vi har gjort en kalkyl utifrån priser på utsläppsrätter, säger Viktor Gunnarsson från branschorganisationen Drivkraft Sverige.

Det innebär i praktiken att varje liter fossilt bränsle får ett påslag. Hur stort påslaget blir är fortfarande oklart, men de första siffrorna som Drivkraft Sveriges experter räknat ut pekar på 1–2 kronor per liter redan 2027. Året därpå kan ökningen landa på 2–2,60 kronor per liter.

Viktor Gunnarsson och experterna på Drivkraft Sverige har räknat ut att bränslepriserna kan öka med flera kronor redan 2027.

Stora skillnader i prognoserna

Just nu är bensinpriserna ovanligt låga i Sverige. På vissa stationer går det att hitta 95-oktan för under 15 kronor litern, något som inte hänt på länge. Men det är alltså en kortvarig lättnad. För alla prognoser pekar mot att det bara några år framåt i tiden kommer se helt annorlunda ut. Och då kommer det vara dyrare.

En av de som uttalat sig är bilexperten Ronny Svensson tror att priset kan rusa till över30- 35 kronor litern. Andra experter och politiker har också varnat för det, vilket skulle innebära en total fördubbling jämfört med dagens nivåer.
– Alla vi som är i branschen förstår vad som kommer att hända. När vi börjar betala för utsläppsrättigheterna slår det direkt mot priset vid pumpen, säger Ronny Svensson.

Konjunkturinstitutet har också räknat på effekterna. I deras lägsta scenario blir det 2 700 kronor dyrare per år för en barnfamilj med två barn. I det högsta scenariot handlar det om 6 800 kronor – en betydande extrautgift för hushåll som är beroende av bilen.

Ett politiskt minfält

Samtidigt är bränslefrågan högexplosiv politiskt. Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén anklagar regeringen för att mörka vad som väntar.
– Nu kommer vi att få en käftsmäll när det här går igång 2027, säger han.

Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén är en av de som varnar för en bränslechock.

Han menar att klimatminister Romina Pourmokhtari inte varit tydlig med vad ETS 2 faktiskt innebär för svenska bilister.
– Det här är ju regeringen i ett nötskal. De mörkar vad som faktiskt är på väg.

Regeringen försvarar sig med att det ännu finns osäkerheter kring priset på utsläppsrätter. Men kritiker menar att svenska bilister redan nu borde få en tydligare bild av hur dyrt det kan bli.

Därför är priserna så svåra att förutse

Att räkna ut vad en liter bensin kommer att kosta 2027 är nästintill omöjligt. Flera faktorer spelar in. Priset på utsläppsrätter har redan börjat säljas för 2028, till 73 euro styck. Det skulle motsvara ett påslag på 2–2,60 kronor per liter. Men priset kan gå både upp och ner.

Reduktionsplikten i Sverige har tillfälligt sänkt inblandningen av biobränslen, men måste snart höjas igen för att klara EU:s krav. En höjning kan ge nya kostnadsökningar. Oljepriset är en till faktor. Just nu finns ett överflöd på olja i världen, vilket pressar priserna. Men en konflikt eller nya sanktioner kan snabbt vända utvecklingen.

Inflation och kriser är ytterligare en faktor. Ekonomiska svängningar, naturkatastrofer eller politiska beslut påverkar alltid bränslepriserna. Resultatet är att ingen kan säga säkert om bensinen landar på 20 kronor, 25 kronor – eller i värsta fall 35 kronor litern som

Slutet på billiga resor?

Just nu ser det alltså bra ut för svenska bilister. Rekordlåga priser gör att många kan köra billigare än på länge. Men bakom kulisserna pågår förberedelserna för ETS 2 – och från nyårsdagen 2027 kommer verkligheten att förändras.

Frågan är bara hur mycket. Om det blir några kronor extra per liter eller en prischock som får vardagen att vändas upp och ner för bilberoende hushåll återstår att se. Klart är att EU:s nya system kommer att göra fossila drivmedel dyrare. Och även om ingen kan sätta en exakt siffra i dag, är en sak säker: för bilisterna närmar sig en bränslechock som kan bli den största på decennier.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt