Då får du skulden – fast du kör mot grönt

Det kan låta märkligt. Men även om du har grönt ljus kan du ändå bli bedömd som vållande till en olycka.
– Det finns egentligen ingen självklar lösning, säger trafikjuristen Britta M. Kjellin.

Du kör in i korsningen när ljuset slår om till grönt. Framför dig står bilarna i kö och du hinner precis över spärrlinjen innan det blir rött igen. Men plötsligt står du stilla mitt i korsningen, blockerad av annan trafik. Och då händer det oväntade: en bil som får grönt efter dig kör in i dig. Men båda hade grönt när de körde in i korsningen – så vem är egentligen skyldig?

Många tror att grönt ljus alltid ger företräde, men verkligheten är mer komplicerad. Väldigt komplicerad, ska det visa sig när vi kontaktar Trafikjurister som är experter på trafikfrågor.
– En förare som har grönt och kör över spärrlinjen har visserligen kört korrekt i förhållande till ljuset, men man måste också ta hänsyn till den faktiska trafiksituationen, förklarar trafikjuristen Britta på trafikjurister.

Vem blir vållande om du fastnar i en korsning och någon kör in i dig när båda fått grönt? Vi reder ut det.

Reglerna i Trafikförordningen är tydliga. Man ska alltid framföra fordon med varsamhet och omsorg, och inte hindra eller störa annan trafik i onödan. Även när trafikljusen är släckta gäller samma principer.
– Man får inte köra in i korsningen om man vet att man troligen inte kommer hinna passera utan att hindra andra, säger hon.

Problemet uppstår ofta vid köbildning eller plötsliga stopp.
– Med detta kan man säga att man som förare, redan innan man är framme vid trafikljuset, ska överväga om man kommer hinna korsa vägen, innan korsande trafik får grönt ljus. Om faran är stor för att man, vid trafikstockning, kommer tvingas stanna i korsningen och därmed hindra korsande trafik, så bör man alltså, med de uppräknade paragrafernas innebörd som stöd, inte köra över spärrlinjen alls – även om man har grönt ljus och kommer hinna över spärrlinjen innan ljuset slår om, säger Britta

Men det är en komplicerad fråga. Hon säger att det inte finns någon självklar lösning, vitt hon vet så finns inget hundraprocent rätt svar. Men det finns ett äldre prejudikat från 1988 med ett snarlikt scenario som kan användas som ledning.
– Även om den lag som hänvisas till inte längre är gällande, så torde vägledning ändå kunna hämtas då nyare prejudikat saknas och reglerna idag, i stort sett, motsvarar de som var gällande då.

I rättsfallet har förare L fått grönt ljus först och förare J fått grönt först efter drygt 20 sekunder. Förare L kom norrifrån och skulle svänga vänster. Förare J kom söderifrån och skulle köra rakt fram (norrut). Förare körde då in i förare L’s bil på höger sida. I det fallet så blev det alltså den bil som körde in först som blev vållande. Trots att den bilen var först in i korsningen.

Hon har skickat med ett stycke från domen som hon tycker är det mest intressanta men sammanfattar det hela med:
– HD avgjorde målet till förare J’s fördel och ansåg förare L som vållande (trots att förare L hade grönt ljus först). Grundläggande för avgörandet var att HD ansåg att förare L skulle ha iakttagit väjningsplikt och iakttagit särskild försiktighet då det handlade om en korsning. 

Enligt trafikjuristen kan domstolar ändå göra en annan tolkning.
– Huruvida denna dom skulle stå sig i ett mål med liknande förutsättningar, idag, får jag dock lämna osagt. Det är alltid upp till en domstol att tolka lagen och tillämpa lagstiftningen utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Men i utgångspunkten så skulle det inte vara omöjligt att domen skulle bli den samma idag, om man gör en jämförande tolkning av de då gällande reglerna, mot den idag gällande regleringen i Trafikförordningen.

Sammanfattningsvis, även om ljuset är grönt och du tror att du kör rätt, kan du ändå få skulden om trafiksituationen inte tillåter att du passerar korsningen utan att hindra andra.
– Det är därför viktigt att alltid bedöma situationen noga och vara beredd på att vänta, även när ljuset är grönt, avslutar Britta M. Kjellin.

Trafikjuristen: Så säger trafikförordningen

Trafikförordningens grundbestämmelser i 2 kap 1 § påtalar att man ska framföra fordon med den varsamhet och omsorg som krävs med hänsyn till omständigheterna, samt inte i onödan hindra eller störa annan trafik. 

Av 3 kap 5 § 2 st. framgår vidare att förare som har stopp-/väjningsplikt (vilket normalt gäller om inte trafikljus är i funktion) endast får köra vidare om detta inte innebär fara eller hinder (se även 19 § 2 st.). Ser man sedan vidare i 3 kap 20 § så framgår att körsättet ska anpassas redan när man närmar sig en korsning, så inte onödigt hinder uppstår på korsande väg om man tvingas stanna.

3 kap 47 § stipulerar vidare att fordon får inte stannas på sådan plats eller sådant sätt att fara uppstår eller trafik onödigt hindras eller störs (även om denna lagparagraf i huvudsak syftar till att man har för avsikt att just stanna – inte tvingas stanna på grund av trafikstockning – så ger den ändå vägledning till hur man som förare alltid bör tänka).

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt