Cyklister fick 250 böter – okända regelfällorna

Polisen tar krafttag mot cyklister och elsparkcyklar. 250 böter under en enda poliskontroll. Här är de vanliga bötesfällor som många cyklister inte vet om.

Det började som en stillsam höstkväll i Karlstad. Men slutade med att polisens block fylldes med böter. Under tre dagar stoppades hundratals cyklister och elsparkcyklister i en stor trafikkontroll. Resultatet bev över 250 ordningsböter och en lång lista med brister.
– Det handlar ofta om lathet. Man skulle aldrig köra bil utan belysning i ett halvår, men när det gäller cykel verkar det som att trafikreglerna glöms bort, säger trafikpolisen Mikael Blomberg till NWT.

Polisen gick igenom allt från reflexer och ringklockor till bromsar och lampor. Många cyklar saknade både bakljus och reflexer trots att det är lagkrav vid mörker. Andra hade helt trasiga bromsar eller saknade ringklocka, vilket också kan ge böter.
– Syftet är att kontrollera att man syns. Det är en väldigt liten del av det vi kontrollerar men det är en viktig del, säger Blomberg.

Foto: Pressbild

Bakgrunden till insatsen är dyster. Enligt Trafikverket skadas omkring 2 500 cyklister allvarligt varje år i trafiken och 20–30 stycken mister livet. Under hösten ökar olyckorna när mörkret faller och cyklister blir svårare att se. Och mitt i alla böter dök en växande trend upp som oroar polisen.

Fordon som ser ut som elsparkcyklar, men egentligen inte är det. En elsparkcykel får enligt lagen bara gå i max 20 kilometer i timmen och ha en motor på högst 250 watt. Går den snabbare än så räknas den inte längre som cykel – utan som moped. Då gäller helt andra regler än för en vanlig cykel.

Elsparkcyklar som går alldeles för fort är en växande trend.

Då krävs registreringsskylt, trafikförsäkring, hjälm och i vissa fall körkort.
– När jag ska hämta mina barn ser jag 10–14-åringar som har elsparkcyklar som går i 30–50 km/h. Det är en stor skaderisk då de saknar konsekvenstänk när man är så ung. Köp lagliga elsparkcyklar till era barn, säger polisen Mikael Blomberg till NWT.

Samtidigt fortsätter cyklister att glömma det mest grundläggande. Enligt lagen ska en cykel alltid ha ringklocka och fungerande broms. Vid mörker krävs både fram- och baklykta samt reflexer fram, bak och åt sidorna. Dessutom gäller trafikregler även för cyklister. Ändå brister många på just dessa punkter.

Vanliga missar på cykeln – så undviker du böter

Ingen belysning i mörker
Många cyklar utan lampor – trots att det är olagligt. Du måste ha:
Vitt eller gult ljus fram
Rött ljus bak
Reflex: vit fram, röd bak och vit eller orangegul åt sidorna

Saknar ringklocka eller broms
Alla cyklar ska ha både broms och ringklocka. Det spelar ingen roll hur den låter – bara att den finns.

Elsparkcykel eller elcykel som går för fort
För att räknas som cykel får den bara gå max 20 km/h (elassist 25 km/h för elcykel) och ha högst 250 watt motor. Går den snabbare blir den moped, och då krävs:
Registreringsskylt
Trafikförsäkring
Hjälm – och ibland körkort

Skjutsar barn utan hjälm
Barn under 15 år måste ha hjälm. Vuxna kan få böter om de skjutsar ett barn utan hjälm.

Fler personer än cykeln är byggd för
Cyklar och elsparkcyklar är gjorda för en person. Vill du skjutsa barn måste cykeln vara utrustad för det – med extra säte och skydd för ekrarna.

Källa: Transportstyrelsen

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt