Chevrolet har tagit fram en motor som väcker uppmärksamhet. En V8 på bara 2 liter, byggd för Corvette. Som pressar ur sig hela 900 hästkrafter.
Motorvärlden har sett små cylindrar i stora motorer tidigare. Ferrari byggde V12:or med 250 kubik per cylinder på 1950-talet och BMW använde raka sexor på två liter. Men idag är trenden snarare nedskalning och färre cylindrar. Nu går Chevrolet i motsatt riktning och återupplivar en klassisk idé på ett sätt som ska forma framtidens sportbilar. Och visar upp en prototyp av en 2.0 liters V8:a.
Den nya V8:an har dubbla turboaggregat, dubbla överliggande kamaxlar och en konstruktion som gör det möjligt att nå varvtal som få andra motorer klarar. Motorn kan varva ända upp till hela 15 000 varv per minut. För att hantera den extrema effekten används syntetiska bränslen som metanol eller etanol, med både hög prestanda och potential att produceras hållbart.


Ur de två litrarna levererar motorn 900 hästkrafter, vilket innebär 450 hästkrafter per liter. Jämförelsen med Koenigsegg är oundviklig: deras V8 på 5 liter ger 1 600 hästkrafter, vilket motsvarar 320 hästkrafter per liter. Chevrolet går alltså förbi på ren liter-effekt, även om Koenigseggs motor redan finns i produktion.

För detta är än så länge en prototyp. Motorn visades för första gången i konceptbilen Corvette CX.R Vision Gran Turismo. Där kombineras den med tre elmotorer som tillsammans höjer den totala effekten till 2 000 hästkrafter. Det är nivåer som placerar bilen i samma klass som hyperbilar från Koenigsegg, Bugatti och Rimac.

Men så länge är detta dock bara ett digitalt projekt. Motorn och konceptbilen finns att uppleva i tv-spelet Gran Turismo 7, där spelare snart kan testa den virtuellt. Om Chevrolet lyckas ta steget från spelvärlden till verkligheten kan det bli en riktig utmanare.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.