Jeremy Clarkson har i decennier varit en av bilvärldens mest högljudda röster. Men numera väljer han själv bort nya bilar helt – och han har flera förklaringar till varför.
– Det driver mig till vansinne, säger Clarkson.
Jeremy Clarkson blev världsberömd i Top Gear, där han tillsammans med Richard Hammond och James May gjorde programmet till BBC:s största exportsuccé med uppemot 350 miljoner tittare. Efter avhoppet från BBC gick trion vidare till The Grand Tour och Clarkson dyker regelbundet upp i bilvärlden. Denna gång riktar han stark kritik mot bilbranschen i ett klipp från Youtube-kanalen Harrys Garage.
Han menar att bilbranschen har tappat något på vägen. Bilarna har blivit tyngre, fullproppade med pekskärmar och säkerhetssystem som piper och varnar. Samtidigt som själva körglädjen har bleknat.
– Jag kör en 18 år gammal Range Rover och en 12 år gammal Jaguar för de har knappar. Vill jag byta från navigation till musik eller höja värmen så gör jag det direkt, utan menyer. Jag vill inte ha något av det nya, säger Clarkson.
Clarkson berättar att han redan när The Grand Tour började gå mot sitt slut tappade intresset för elbilar.
– Jag sa när vi slutade med The Grand Tour att jag helt enkelt inte är intresserad av elbilar. Jag såg att det skulle bli framtiden, men hur kan jag vara entusiastisk när bilen inte låter någonting? säger han.
Han erkänner ändå att vissa modeller lockar – åtminstone till utseendet.
– Jag hade den där eldrivna Renault 5 häromdagen och tyckte den såg riktigt bra ut, med fina gula detaljer i interiören. Jättebra gjort… om den bara hade haft en motor!

När samtalet kommer in på Jaguar, ett märke han själv kör, är han kluven. Märkets el-satsning tycker han var logisk eftersom försäljningen av F-Type och XJ hade kraschat. Samtidigt vill han slå hål på gamla fördomar om märkets tillförlitlighet.
– Jag tog en F-Type till Mauretanien under en inspelning av The Grand Tour. Jag trodde den skulle falla sönder direkt, för det är det ryktet folk har om Jaguar. Men det visade sig vara helt fel – den bilen var oförstörbar, säger Clarkson.
Det som däremot gör honom galen är alla nya säkerhetssystem och pekskärmar.
– Jag skyller på regeringar. Numera måste man klicka sig igenom menyer för att stänga av varningar om fartgränser och filhållning, och det måste göras innan man kör iväg. För mig tar det tio minuter varje gång och det driver mig till vansinne. I nya BMW M5 hade jag 30 olika appar att bläddra bland. Det är som en grafisk equalizer från 70-talet – fullständigt galet.

För Clarkson är det tydligt att bilarna redan nått sin topp. Enligt honom var bilarna som bäst för 10 år sedan och den som köpte en bil då har en pålitlig bil även idag.
– Den var pålitlig, bekväm, välbyggd, välutrustad, snabb, relativt bränslesnål och dessutom extremt miljövänlig – eftersom ingen behövde bygga en helt ny bil åt dig.
Därför tänker han fortsätta köra sina äldre bilar, särskilt den begagnade Jaguaren han nyligen köpte.
– Grejen är att den fungerar. Jag älskar F-Type och fick min för 20 000 pund (cirka 252 000 kronor) med bara 3 000 mil på mätaren. Jag är 65 år och ser ingen anledning att köpa en ny bil. Jag tror inte ens att jag skulle vilja ha en, säger Clarkson.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.