Citroën säljer färre bilar än Ferrari i Australien. Nu tvingas de lägga ner verksamheten på en hel kontinent efter 101 år.
– Det här beslutet togs inte lättvindigt, säger Citroëns chef i Australien, David Owen, i ett uttalande.
André Citroën grundade sitt bilmärke 1919. Redan tidigt såg han stora möjligheter på den australiska kontinenten. Det vidsträckta landet med sina stora avstånd var som klippt och skuret för att sälja bilar. När den australiska regeringen strök sitt importförbud av utländska bilar var André Citronën snabb med att skeppa över sin nybyggda 5CV-modell.
Den här bilen förälskade sig den våghalsiga motorentusiasten Neville Westwood i. Han fick en idé om att bilburen bli den första som körde runt det väldiga landet. När Neville gick i mål hade han skrivit australisk motorhistoria men också lagt grunden för märkets framgångar i Australien. Bilen finns i dag som en del av den permanenta utställningen i nationalmuseet i Canberra.
Det är därför som det är lite extra sorgligt att fransmännen nu tvingas dra sig bort från den australiska marknaden. Men beslutet var nödvändigt, under det första halvåret 2024 har de bara sålt 87 bilar. Sedan toppåret 2007 har försäljningen minskat med hela 94 procent, med en fortsatt fallande kurva.
– Det här var inget lättvindigt beslut, men vi tog det ett noggrant övervägande och analys av situationen och den rådande marknaden, sa David Owen, chef för Citroën i Australien. Försäljningen har fallit under flera år. De australiska återförsäljarna tvingas slå igen och lagren är överfulla av nya bilar.
Det är så illa för Citroën att de sålt färre bilar i Australien än Ferrari under innevarande år. I ett desperat försök dumpade man priserna med en bonus på 200 000 kronor. Men inget har hjälpt och nu tvingas de slå igen butiken, efter 101 år. Den första november 2024 är datumet då Citroën slutar sälja nya bilar i Australien.
– Det är synd, men nödvändigt, sa David Owen.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.