Volvos norska rea på elbil ger rejäl utdelning. Hack i häl på självaste Tesla i toppstriden.
– Det handlar om att man vill få ut volymer, säger experten Ronny Svensson på Ynnor AB.
Volvo skakar om Norge i oktober. Plötsligt är den svenska biltillverkaren tvåa på försäljningstoppen. Hack i häl bakom Tesla. Det här överraskar i vårt västra grannland där amerikanerna länge gonat sig på förstaplatsen.
– De sänker priserna för att få ut volymer och det är biltillverkaren som tar smällen. Man gör så här när det går sämre för att sedan gasa i bättre tider, säger Ronny Svensson.
I våras gick Volvo ut hårt på den norska elbilsmarknaden. Man sänkte priset på syskonmodellerna EX40 och EC40 med 128 000 kronor, uppger TV2 Broom. Plötsligt blev de här elbilarna jättepopulära i landet och har ökat med 230 procent. Norrmännen älskar fyrhjulsdrivna elektriska SUV:ar kring halvmiljonen. Elbilar som klarar strapatsen till deras stugor i mygginfekterat land.
– Annars har Norge varit Teslornas land. De har lyckats extremt bra där. Tesla har en infrastruktur med laddare och hela den biten, säger Ronny Svensson.

Prissänkningen har gett Volvo skjuts i försäljningen. Den har ökat med 230 procent i oktober, uppger TV2 Broom. Månaden innebar en toppnotering. Samtidigt genererar det inte mycket vinst med en jättesänkning av priset.
– Volvo går bra i Sverige, men inte ute i världen. Det här är ett sätt att få ut fler bilar och Norge är så nära man kan komma en hemmamarknad.
De här Volvomodellerna kom ut på den norska marknaden för fem år sedan. Då hade bilarna omkring 42 mils räckvidd om de var fulladdade. Sedan dess har det hänt mycket med tekniken. Volvo EX40 och EC40 har blivit uppgraderade och rullar allt längre.
Nu klarar de här rea-bilarna att gå över 50 mil på en enda laddning. Med det sänkta priset blir de betydligt mer attraktiva för norska köpare. Hur länge Volvo kommer att låta priserna ligga i botten är okänt.
– Man kan köra sådana här kampanjer på olika sätt. Det kan antingen vara genom att låta vinterdäck ingå, eller sänker man leasingpriset, eller bara nybilspriset, avslutar Ronny Svensson.
Bland storsäljarna på den norska marknaden under oktober syns förutom Tesla och Volvo även Volkswagen med sin modell ID.7 och Skoda Enyaq. Samtliga modeller är SUV för familjer och dessutom elektriska. Vem som ska ta hem slutspurten på den norska bilmarknaden i år handlar om vem som kan leverera mest bilar. Vid nyår höjs momsen på elbilar med 50 000 kronor och nu rusar norska köpare till bilhandlare för att försöka säkra en ny elbil före nyår.
Norska topplistan för elbilar i oktober
| 1 | Tesla Model Y | 592 |
| 2 | Volvo EX40 | 586 |
| 3 | Volkswagen ID.7 | 585 |
| 4 | Volkswagen ID.4 | 456 |
| 5 | Volvo EX30 | 436 |
| 6 | BYD Sealion 7 | 371 |
| 7 | Skoda Elroq | 346 |
| 8 | Ford Explorer EV | 337 |
| 9 | XPeng G6 | 332 |
| 10 | BMW i4 | 322 |
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















