En centimeter skrap på fälgen – sedan kom fakturan på 4 200 kronor. Hertz nya AI granskar hyrbilar in i minsta repa. Och trycker ut räkningar innan du ens hunnit lämna flygplatsen.
Patrick hyrde en Volkswagen via Hertz-ägda Thrifty på flygplatsen i Atlanta. Det är den första platsen i USA där företaget infört sin nya AI-teknik. När han rullade in hyrbilen för återlämning fanns ett litet skrapmärke på ena bakhjulet. Inget som påverkade körningen. Men notan som kom blev desto tyngre.
– Jag fick ett mejl med en faktura på över 4 000 kronor bara några minuter efter att jag lämnat tillbaka bilen, säger han till TheDrive som rapporterar om detta.
Hertz använder numera automatiska skannrar från det israeliska bolaget UVeye, som med hjälp av kameror och artificiell intelligens söker efter skador på bilarna. Tekniken ska enligt Hertz ge en snabbare, mer exakt och transparent hantering av skador. Men för kunder som Patrick har det inneburit något helt annat.

Kort efter återlämningen kom ett automatiskt mejl med bildbevis på skrapet tillsammans med en nota på totalt 4 200 kronor. Själva skadan kostade 2 385 kr att reparera. Utöver det tillkom en “hanteringsavgift” på 1 193 kr och en administrationsavgift på 621 kr. Alltihop levererat via en webbtjänst där kunden snabbt kunde betala. Där visade det sig att priset skulle bli lägre om han betalade snabbt.
Betalade han inom två dagar erbjöds 500 kronor i rabatt. Inom en vecka: 310 kronor. Men att få tag i en riktig person att prata med visade sig vara svårt.
– Att spara några hundralappar för att godkänna något jag inte ens fått diskutera kändes inte rimligt, skrev Patrick i ett mejl till The Drive.

Chattboten som Hertz använder kan inte koppla vidare till en mänsklig handläggare. Den kan bara flagga ärendet, vilket i bästa fall leder till att någon hör av sig senare. Ett mejlformulär finns, men där kan svar dröja upp till tio dagar. Rabatten försvinner dock efter sju dagar så mejlar du så lär rabatten ha försvunnit innan du får ett svar.
När The Drive kontaktade Hertz för att fråga om fallet svarade företaget att “de allra flesta uthyrningar sker utan problem” och att målet med AI-tekniken är att skapa mer transparens, snabbare hantering och tydligare dokumentation. Något svar på om kostnaderna är högre på stationer som använder AI-teknik än på andra fick de dock inte.
Det finns heller ingen öppen prislista över vad olika typer av skador brukar kosta, vilket gör att kunder som Patrick inte vet vad som väntar förrän fakturan är ett faktum. Hertz planerar att ha sina AI-skannrar i drift på 100 flygplatser i USA innan årets slut. Tekniken gör att små märken snabbt upptäcks. Men också att räkningen kan komma innan du ens hunnit lämna flygplatsen.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.