Försvinner den kan det bli en dyr historia. Och i många fall hjälper inte försäkringen. Har du “fel” bil så kan en ny bilnyckel kosta uppemot 15 000 kronor.
De allra värsta räkningarna landar på över 15 000 kronor för en enda nyckel, men även till vanliga familjebilar kan kostnaden sticka iväg till runt 9 000 kronor enligt en sammanställning som Vi Bilägare gjort. Det hela handlar inte bara om själva nyckeln. Den måste också programmeras och kodas till just din bil, vilket gör att summan drar iväg snabbt.
Till skillnad från en vanlig husnyckel går det inte att skaffa en kopia hos närmaste låssmed, utan beställningen måste ske via en märkesverkstad. Dessutom tar det ofta veckor innan en nyckel levereras. Försäkringen kan i bästa fall mildra smällen, men bara om du har ett särskilt allrisktillägg (ofta kallad drulleförsäkring). Utan drulleförsäkring står du själv för hela kostnaden. Men även om du använder försäkringen får du räkna med en självrisk som ofta ligger på flera tusenlappar.

Priserna varierar stort mellan olika märken. Dyrast är Maserati Levante där en nyckel går loss på hela 15 068 kronor. Strax bakom ligger Rolls-Royce med 14 955 kronor. I den andra änden av skalan hittar vi Tesla, där ett nytt nyckelkort kostar runt 510 kronor och dessutom kan programmeras av ägaren själv.
För den som kör en vanlig familjebil är det inte heller billigt. En nyckel till Volvo XC60 kostar 5 098 kronor och för Volkswagen ID.4 får du betala 6 117 kronor visar Vi Bilägares sammanställning. Summor som gör att även ett slarvigt ögonblick med nyckeln kan bli en kännbart dyr affär.
Förvara därför extranyckeln på en säker plats och sätt gärna en spårsändare på den nyckel du använder dagligen. För även om biltillverkarna jobbar på digitala lösningar som plastkort eller mobilappar så är verkligheten fortfarande att en borttappad bilnyckel kan bli ett av bilägandets absolut dyraste misstag. Och ska du köpa ny bil som saknar en extranyckel kan det vara klokt att kolla upp vad den kostar innan du slår till.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.