Hagelstorm slog sönder hennes hyrbil. Nu krävs hon på rekordskadestånd.
– Kunderna är ekonomiskt ansvariga för skador som uppstår under hyrtiden, skriver Enterprise till Motor1.
Faith skulle åka till Oklahoma på en examensfest. I USA är tågförbindelserna dåliga. Därför valde hon istället att hyra en bil av uthyrningsföretaget Enterprise. Precis som många andra firmor i branschen är de restriktiva att hyra ut till yngre personer.
Faith fick hyra en bil i tre dagar. Kostnaden med tanke på hennes ålder skulle vara ungefär 3500 kronor.
– Jag betalade redan den ordinarie avgiften, avgiften för unga hyresgäster, och jag tänker inte lägga till ytterligare 500 kronor per dag utöver det, säger hon.
@faithmariespillers I can not catch a break since Chase has been gone😭 We’re going to fight this & I will keep you guys updated with how it goes 🙂 #scam #rentalcar #militaryspouse #billionaire #oklahoma #fortsill #enterprise ♬ original sound – faithmariespillers
Faith hade en makalös otur. På väg till kalaset råkade hon ut för en våldsam hagelstorm. I Oklahoma och Mellanvästern kan vädret vara oberäkneligt och extrem. Bilen fick svåra skador. När hon kom tillbaka till biluthyraren dokumenterade båda parter skadorna. Fotografier skickades till försäkringsbolagen och man tog farväl. Några dagar senare fick hon en räkning på 100 000 kronor för skadorna.
Faith blev ledsen och uppgiven. Det är mycket pengar för en ung människa. Hon lade ut en film på sociala medier där hon berättade om vad som hänt.
– Tråkigt för dig, tjejen, bilen hade blivit lika skadad om den stått kvar på parkeringen eftersom hagelstormen passerade där, skriver en stöttande människa.
Enterprise försöker förklara varför man tar så mycket betalt av en kund.
– Ibland tror kunder felaktigt att om de inte personligen orsakat eller bevittnat någon skada [till exempel en smitningsolycka på en parkeringsplats, översvämning eller naturfenomen så är de inte ansvariga. Detta är en av de vanligaste missuppfattningarna om skador på hyrbilar. Faktum är att kunder är ekonomiskt ansvariga för skador som uppstår under hela hyrestiden, oavsett fel eller försummelse, precis som om de själva ägde hyrbilen. Detta anges i vårt hyreskontrakt. Enterprise erbjuder ytterligare valfria försäkringsprodukter som i de flesta fall kan befria hyresgästen från ansvar, skriver Enterprise.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.