En BMW-ägare fick en chockoffert när hybridbatteriet dog. En enda trasig battericell krävde byte för 250 000 kronor. Så här räddades ägaren ur mardrömmen.
När det gäller elbilar kan det bli dyrt att byta ut trasiga batterier. Men ett trasigt batteri i en hybridbil kan också innebära höga kostnader, även om batterierna är betydligt mindre än de som sitter i en elbil. Det fick nyligen en ägare av en BMW 330e G20 känna på i allra högsta grad.
BMW:n hade gått 11 000 mil när hybridbatteriet slutade fungera. Ägaren tog bilen till en återförsäljare som felsökte batteriet och upptäckte att det i stort sett var felfritt, förutom en trasig batterimodul. Men i stället för att byta ut den trasiga modulen ville de byta hela batteriet, för en kostnad på 250 000 kronor. Detta tackade ägaren bestämt nej till.
BMW-ägaren valde i stället att vända sig till verkstaden OGS & Mechanics. De tog del av all information som ägaren fått från återförsäljaren och erbjöd sig att lösa problemet för en betydligt lägre kostnad.
– Vi tror att det kommer att bli en snabb och enkel reparation, säger en av mekanikerna.
De började att felsöka batteriet och upptäckte precis som återförsäljaren att en modul var trasig. Men i stället för att byta hela batteriet tänker de byta ut den trasiga modulen.
– Hela batteriet mår egentligen bra, det är bara en cell som är dålig, säger han.

De tog loss hybridbatteriet och öppnade upp det. Därefter plockade de ur den trasiga modulen och ersatte den med en av batteriets egna andra moduler. De använde också en begagnad modul från ett annat batteri och placerade den i batteriet.
– Nu har den trasiga cellen byts ut, säger mekanikern.
De byter även ut styrenheten för att få bort alla felkoder som uppstår på grund av modulbytet. Därefter sätter de tillbaka batteriet.
– Nu är alla komponenter tillbaka i bilen, och nu ska vi se om den fungerar som den ska, säger han.
Efter en första felsökning ser allt ut att vara okej. De provkör bilen och märker inga konstigheter med hur den nya modulen fungerar jämfört med de andra.
– Än så länge ser allt bra ut, även om man kan se en liten skillnad mellan modulerna, men det ser bra ut, säger mekanikern.
De laddar upp batteriet fullt och provkör bilen på vägarna. Innan batteriet slutade fungera hade hybriden en elektrisk räckvidd på ungefär 5 mil. Nu, när de provkör bilen, lyckas de köra över 5 mil på enbart el.
– Vi har ett bra batteri och är nu redo att lämna tillbaka bilen till sin ägare, säger mekanikern.
Mekanikern hävdar att BMW-ägaren kommer att få betala omkring 27 000 kronor plus moms för reparationen. En summa ägaren förmodligen känner sig nöjd över, då han slipper betala 250 000 kronor.
– Batteriet var generellt sett i mycket gott skick, så det var aldrig aktuellt att byta ut hela, avslutar mekanikern.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.