Sjuka upplevelsen med nya laddningen som revolutionerar elbilar. På en minut ökar batteriet till 25 procent.
– Du hinner inte ens kissa, säger journalisten som testat BYD:s nya laddning.
Långa laddtider för elbilar är snart ett minne blott. I alla fall om du frågar motorjournalisten Patrick George, som blev inbjuden till Kina av BYD för att testa företagets nya extrema 1 megawatt-laddning. Även om han till en början hade svårt att ens tro att det var möjligt.
– Till en början trodde jag inte att det kunde vara sant, säger Patrick George från InsideEVs.
BYD lanserade i mitten av mars en ny elbilsarkitektur där man satt i 1 000-volts teknik som ska möjliggöra att det går att ladda elbilen med upp till 1 megawatt. BYD:s nya plattform med tekniken kallas för Super e och finns redan nu utrustad i modellerna Han L och Tang L. När Patrick George besökte Kina fick han testa båda bilarna.
Det första laddtestet Patrick George gick till på ett ovanligt sätt. Förutom att Han L och Tang L kan laddas med hjälp av en 1000 kW-station har båda bilarna även två stycken laddportar. Detta gör att elbilarna också går att laddas från två stycken 250 kW-stationer som tillsammans ger en laddeffekt på cirka 400 kW.
– Jag såg att den laddades till 25 procent på ungefär en minut, säger journalisten.
Han testkörde sedan bilarna ett tag till innan det var dags för det andra laddtestet. Denna gång parkerade han elbilen vid en 1 000 kW-station och kopplade i en laddkabel. Han satte sig sedan i elbilen och såg genast hur elbilen började laddas med en effekt på 1 000 kW.
– Bilen ökade till den effekten nästan omedelbart, men sjönk sedan snabbt till cirka 767 kW. Den nådde 30 procent efter bara en och en halv minut, sedan 40 procent efter två och en halv minut, där den låg stabilt på 633 kW, säger George.
Efter ungefär fyra minuters laddning lyckades elbilen nå 60 procent, samtidigt som den behöll en effekt på 463 kW. Under denna tid hade elbilen adderat 42 mils räckvidd.
– Det är tillräckligt snabbt för att din blåsa – inte bilen – ska vara den begränsande faktorn på de flesta bilresor, säger journalisten.
Enligt George har BYD även gjort om designen på laddarna så att de ska vara mer anpassade för mindre människor och kvinnor. Han hävdar dessutom att BYD redan idag har satt ut 500, 1 000 kW-laddare i Kina, men planerar att bygga 4 000 inom kort. Kinesiska bilföretag har i år bjudit in rekordmånga motorjournalister på bjudresor till mässor och tester, vilket kan vara värt att ha i åtanke när du läser olika rapporter och tester.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.