Däckpriserna rusar i höjden inför sommardäcksbytet. En ny uppsättning däck till en vanlig elbil kan kosta 30 000 kronor med montering.
Nu har vi klivit in i mars. Våren har redan börjat knoppa längst ner i söder. Det betyder att vi snart måste byta däck. Men då är det också många som får ett obehagligt samtal från däckhotellet. Sommardäcken är dyrare än någonsin i år och många får en chock.
En uppsättning vinterdäck till en elbil kostar stora pengar. Om du till exempel har en sportigare modell av BMW eller Tesla kan det kosta 20 000-30 000 kronor att köpa en ny omgång sommardäck om du vill ha premiumdäck. Till Sveriges mest sålda bilmodell Tesla Model Y Long Range kostar nya sommardäck ofta mellan 13 000 och 18 000 kronor. Många andra vanliga elbilar ligger i samma prisklass.

Sedan tillkommer monteringen, däcken är nu en dyrare kostnad än laddningen för många elbilsägare.
– Det är så på elbilar, det är den utvecklingen som har skett de senaste åren, tyngderna på bilarna som kräver mycket större däck, säger Lasse Dahlqvist, expert på Däckspecialisternas Riksförbund.
Det är däckhotellens uppgift att hålla uppsikt över mönsterdjupet och informera sina kunder när det är dags att köpa nya. Många blir förvånade när det är dags att byta sommardäck första gången.
– Jag ringer till alla våra kunder som behöver byta. Då får de två kostnadsförslag, men om de inte vill köpa nya däck kan jag inte göra något, säger Oskar Bech på Däckpartner i Kristianstad.
Många kunder är inte beredda på att däcken har blivit så dyra. Därför kommer det här samtalet ofta som en chock. Med elbilarna tillkommer många kostnader som många inte är beredda på.
– Det är upp till kunden, den är inte bunden till att köpa däcken. Men det kanske känns så, för det ligger i konceptet, på gott och ont. För konsumenten är det väldigt bekvämt att anlita däckhotellet och ordna den service, som vi unnar oss, säger Lasse Dahlqvist.
Om du söker på nätet kan det finnas däck som kostar flera tusenlappar mindre för en uppsättning. Men däckverkstäderna och hotellen rekommenderar ändå att man vänder sig till experterna för att det ska bli rätt däck till rätt bil. Allra helst om man inte är så kunnig.
– Visst kan man köpa däcken från nätet, men då är det inte säkert att det är rätt belastning och hastighetsindex. Dessutom får man dem på brevlådan, om man köper däcken av oss så sätter vi på dem, säger Oskar Bech.
Däckhotellen behöver tjäna pengar. Men samtidigt är man inte bunden av lagen att anta deras erbjudande. Om du tycker att priset är för högt. Då kan det vara värt att se sig om efter en annan firma.
– Man erbjuder kunderna produkter som man tillhandahåller för att få inkomster till sin verksamhet. Han är inte bunden utan har full rätt att tacka nej, men då har han nästa problem, då får han åka dit och hämta däcken, lägga timmar på att välja någon annan firma, säger Lasse Dahlqvist.
Värst drabbade av de ökade däckpriserna är elbilsägarna. Oskar Bech har förståelse för att många kan reagera över summorna.
– Det är i regel dyrare på elbilar, de behöver större hjul. Jag tycker det var ganska mycket pengar för däck, men det börjar komma upp i de här prisklasserna, säger Oskar Bech.
Förr i världen kunde bilägarna byta själva. Men med elektrifieringen har det blivit allt svårare att byta däck själv.
– På elbilarna blir det lätt fel när man byter däck. Det är väldigt tunga grejer att lyfta och det är så utvecklingen är på väg, säger Lasse Dahlqvist.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.