Chocken: Batteri brände sönder torkare och lampor

Det började med en liten del som kunde ha kostat hundralappar. Men felet spred sig som en löpeld i elsystemet och slutade med en nota på över 50 000 kronor.
– Det är otroligt hur stora följdskador ett så litet fel kan orsaka i moderna hybrider, säger mekanikern George.

En BMW 7-serie hybrid bogserades in till verkstaden OGS Mechanics i Storbritannien med en batterivarning som såg ut att vara ett enkelt fel. Men bakom lampan på instrumentpanelen dolde sig ett elfel som växte till ett kostsamt haveri.
– Kunden sa att han hört något skrapa under bilen kvällen innan och nästa dag kom batterivarningen, berättar George på OGS Mechanics.

Det slutade med brända komponenter, trasiga baklampor och en totalnota som skenade iväg långt över vad ägaren räknat med. I BMW:s plug-in-hybrider är 12-voltsbatteriet beroende av högvoltsbatteriet, eftersom bilen saknar vanlig generator. När högvoltsdelen slutar ladda dör 12-voltsbatteriet snabbt och det var exakt vad som hände. Föraren blev stående mitt i centrala London utan möjlighet att starta bilen.

När bilen kom in hittade verkstaden inga yttre skador. Men mjukvaran vägrade uppdateras eftersom högvoltsbatteriet var urladdat. För att komma vidare fick hela batteripaketet lyftas ner och laddas manuellt utanför bilen.
– Vi fastnade i en cirkel. Vi behövde uppdatera mjukvaran, men bilen vägrade eftersom batteriet var för tomt. Och vi kunde inte ladda batteriet eftersom felet stoppade laddningen, säger George.

När batteriet öppnades hittades orsaken: ett huvudrelä som inte längre släppte igenom ström. Priset på en sådan komponent är normalt bara runt 150 kronor men följdskadorna blev betydligt värre. För att undvika fler problem beställde ägaren nya originaldelar från BMW. Hela säkerhetsboxen byttes ut, liksom batteriets styrmodul.

Reläboxen demonterades och batteriet laddades via en separat enhet som kringgick modulerna.

Bara dessa två komponenter kostade tillsammans drygt 13 800 kronor och med arbetet för demontering, laddning, programmering och återmontering hamnade den delen av reparationen på strax över 34 000 kronor före moms. Men det var efter detta som den verkligt dyra överraskningen kom.

När bilen startades efter reparationen märkte verkstaden att vindrutetorkarna inte fungerade och att bakljusen var döda. Först trodde de på ett mjukvarufel och att en återställning skulle åtgärda det. Det visade sig snabbt att komponenterna var totalförstörda.
– Komponenterna var helt brända. Spänningsspikar från det trasiga reläet måste ha slagit ut dem innan bilen dog, säger George

BMW:s bakre LED-enheter inte går att reparera.

BMW:s bakre LED-enheter går inte att reparera utan måste bytas helt. Två nya lampor kostade tillsammans cirka 10 000 kronor och torkarmotorn som fick ersättas landade på ungefär 1 250 kronor.När allt var färdigt hade ägaren passerat 46 000 kronor i totalkostnad, och då är moms på arbetet inte ens inräknad berättar George. Allt detta för ett fel som i grunden orsakades av ett relä lika stort som en tändsticksask.
– Det är otroligt hur stora följdskador ett så litet fel kan orsaka i moderna hybrider, säger George.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt