En Volvo XC90 började ge ifrån sig märkliga ljud efter 8 000 mil. En mekaniker felsökte laddhybriden och upptäckte ett fel som blev chockerande dyrt att laga. Nu varnar han för att problemet kan uppstå i fler Volvobilar.
– Jag känner mig besviken på Volvo, säger mekanikern.
Den brittiska verkstan OGS & Mechanics fick nyligen in en några år gammal Volvo XC90. Enligt ägaren hade laddhybriden fått plötsliga problem med att den ger ifrån sig konstiga ljud när den växlar från eldrift till förbränningsmotor. Felet uppstod strax efter att laddhybriden hade gått 8 000 mil.
– Den ska ha fått detta problem från ingenstans, säger mekanikern.
Problemet märks främst vid start och vid körning på motorväg. Mekanikern påbörjade därför felsökningen genom att provköra bilen. När han körde laddhybriden förstod han snabbt vad kunden syftade på, men misstänkte att en programuppdatering kunde lösa problemet.
– Om problemet kvarstår efter uppdateringen kommer vi tyvärr att behöva genomföra en omfattande reparation och den är inte billig, säger han.


Men även efter att uppdateringen utförts kvarstår felet. Mekanikern måste därför ta en närmare titt på Volvon. Han börjar med att kolla närmare på bilen underifrån och när han ska undersöka oljan i bilen upptäcker han genast något som är ett tydligt tecken på stora problem. I oljan finns det en mängd mindre metalldelar som tyder på att något är trasigt.
– Det finns alltså trasiga komponenter. Det ser inte bra ut, säger han.
Därefter monterar mekanikerna ner hela bakaxeln, där elmotorn sitter. När han sedan inspekterar hur delarna är monterade uttrycker han en tydlig besvikelse över Volvos konstruktion. Han menar att den inte är byggd på ett sätt som underlättar arbetet för mekaniker som han själv.
– Jag känner mig faktiskt lite besviken på Volvo över detta, säger han.
Efter att ha demonterat flera delar lyckas mekanikern och hans kollegor lyfta loss elmotorn. De börjar sedan plocka isär den och upptäcker vätska som inte ska vara där och att flera kuggar är slitna. På grund av en trasig låsring har även en kuggarnas tänder gått sönder. Detta innebär att kuggen måste bytas ut, men till mekanikerns förvåning visar det sig att reservdelen inte går att köpa separat.
– Alla moderna bilar är byggda på det här sättet. För att byta en mindre del måste man byta enormt stora grejer, säger mekanikern.
För att åtgärda felet på Volvon tvingas mekanikern i stort sett byta ut hela elmotorn samt den bakre differentialen. Han misstänker att problemet kan ha orsakats av motorns konstruktion, men han utesluter inte heller att ägaren kan ha slarvat med oljan.
– Felet kan ha orsakats av för lite olja. Komponenterna blir väldigt varma och olja bryts snabbt ner. Det är extremt viktigt med olja, säger han.
Mekanikern varnar för att flera årsmodeller av Volvo XC90 kan drabbas av liknande problem med växellådan. I de flesta fall går det dock att lösa genom att enbart byta ut den bakre differentialen. Men Volvon som han nu har reparerat hade mer omfattande skador, något som kommer att bli mycket kostsamt för ägaren. Volvo-ägaren kommer att tvingas betala omkring 100 000 kronor med momsen inräknad, till den oberoende verkstaden.
– Vi har nu fixat bilen och den går att köra som vanligt igen, avslutar mekanikern.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.