Chock: Batteri till Volvos hybrid kostade 505 000

Ett fel på Volvo V60 D6 gjorde laddhybriden strömförande. För att fixa felet krävdes ett nytt batteri. Kostnaden i Kroatien: 505 000 kronor. Pengar som hade räckt till en helt ny Tesla i stället. I Sverige är dock batteriet betydligt billigare.

Kroatiska verkstaden EV Clinic har tidigare fått uppmärksamhet som specialister på elmotorer och batterier och var de som lyckades hitta felet på Hansjörg von Gemmingens Tesla som rullats över 210 000 mil. Företaget har tidigare uttryckt en hård kritik mot laddhybrider och nyligen fick de in en trasig Volvo V60 laddhybrid som chockade elbilsexperterna.

Volvo V60 D6 var Volvos första laddhybrid när den kom för drygt tio år sedan. Den här bilen hade rullat imponerande 52 000 mil innan den kom till verkstaden. Laddhybriden hade fortfarande kvar sitt originalbatteri, vilket överraskade kroaterna eftersom de uppger att de vanligtvis går sönder efter cirka 20 000 mil. Men när de sedan undersökte Volvon upptäckte de att batteriet borde ha bytts ut för länge sedan. I undersökningen kunde kroaterna se att både laddhybridens kaross och dörrhandtag periodvis hade varit strömförande.

Första generationen av Volvo V60 Twin Engine var Volvos första laddhybrid när den kom för tio år sedan. När EV Clinic skulle byta batteri kostade nytt batteri 505 000 kronor. Foto: Volvo Cars
Cellerna i batteriet hade svällt. Foto: EV Clinic
Batteriet gjorde att bilen tidvis varit strömförande. Foto: EV Clinic

Felet berodde på att batteriets celler var så pass svullna att de inte längre var isolerade från karossen. Detta är något som kan uppstå i mycket slitna batterier och orsakas av överhettning. Svullnaden skadade isoleringen mellan cellerna och orsakade en kortslutning som gjorde karossen och dörrhandtagen periodvis var strömförande. 

För att få laddhybriden att fungera igen måste hela batteriet bytas ut. När EV Clinic sedan letade efter ett helt nytt batteri till Volvon upptäckte de att ett sådant kostar 505 000 kronor för dem i Kroatien.
– Köp ett nytt hybridbatteri eller en hel Tesla Long Range? Ett dilemma, skriver EV Clinic. 

I Sverige är dock batteriet betydligt billigare. Här kostar ett nytt batteri till den äldre generationen av V60 laddhybrid 144 450 kronor. Men den som lämnar tillbaka det gamla batteriet får 94 500 kronor, så nettokostnaden här hemma hamnar bara på 50 000 kronor.

Tidigare har EV Clinic lyft fram kritik mot laddhybrider. Kroaterna menar att batterierna utsätts för en enorm påfrestning på grund av sin ringa storlek, vilket gör att slitaget påskyndas. Elbilar lider inte av samma problem på grund av att de har betydligt större batterier. EV Clinic letar nu i stället efter ett begagnat batteri till kunden med den trasiga Volvo laddhybriden.
– Med denna hybrid slår Volvo två rekord: körsträckan och kostnaden för batterisystemet, skriver EV Clinic.
LÄS MER: