En av de mest ultimata samlingarna av amerikanska muskelbilar, rariteter, antiker och pickuper. Sex kalkonlador – över 8000 kvadratmeter fyllda med Broncos, Jeeps, GTO:s, Capricer och antikviteter närmare 100 år gamla. Kalkonbonden säljer nu rubbet.
– Allt ska bort.
Över hela världen finns det oupptäckta fynd som bara väntar på att grävas fram och detta är sannerligen ett av de mest spektakulära, och de ägs alla av en och samma man. Den före detta kalkonbonden James Harkey, hade en gång i tiden omkring 40000 kalkoner. När hans kontrakt med exportören plötsligt avbröts stod han där med över 8000 kvadratmeter tomma lador. De behövde fyllas med något, insåg han. Det kräsna ögat för bilar ledde honom in på den beroendeframkallande banan att samla på bilar. 20 år senare står han nu med sex stora lador fyllda med muskelbilar, klassiker, lastbilar och allt annat mellan himmel och jord. Det som Youtubekanalen Hagerty brukar kalla för “Jackpot”.
Samlingen är extremt mångsidig och varierad vilket gör den verkligt unik. Här finns skatter av alla slag, vars betydelse förbises av alla utom de mest hängivna entusiasterna. Ändå snarare än att överlämnas i glömska kan de som är villiga i att investera lite arbete belönas med något riktigt speciellt.
I Hagertys video får man följa med på en galen rundtur där varje nytt fynd verkar bättre och mer sällsynt än det föregående. Var och en har en fascinerande historia och väntar på att få deras historier färdigberättade, av nya mekarsugna ägare.
De flesta är i ganska skruttigt slag men det är inte så konstigt med tanke på att vissa av bilarna är närmare 100 år gamla. Kalkonbonden visar exempelvis upp en Pontiac 1931 i fullt original som han själv körde in och parkerade i en av ladorna. Och han är övertygad om att den fortfarande går att få igång utan alltför mycket besvär. Sexcylindrig motor, därav extra lång huv.
Chevrolet från 1935 med “kidnappardörrar”, för ovanlighetens skull både fram och bak, så kallat “Four Door Master Deluxe”. I bondens ägor finns också en Suburban 1946, producerad direkt efter Andra världskrigets slut.
– Det här är en riktigt sällsynt bil. Den är verkligen värd att restaurera, säger programledaren.
I muskelväg finns det hur mycket som helst. Chevor och Pontiacs av alla dess slag. Chevy Caprice med 502 Big Block-motor och 461 hästkrafter. Chavy Caprice Z28 och svågerns gamla Pontiac Catalina 1972 som förvånande nog startar.
– Radion lät inte så bra däremot, skämtar ägaren James Harkey.
När han får frågan, vilken av alla som är hans egen favorit, landar rösten på en första års Pontiac GTO från 1964, blålackad med en GM LS-motor och som brukar kallas för världens första muskelbil. En i samlingen GTO:r som finns till salu på den gamla kalkonfarmen.
Programledaren nominerar en Ford Bronco II XL som favorit, av nostalgiska skäl eftersom han arbetat som säljare en gång i tiden. Rödvit med V6-motor, i tämligen gott skick. Andra truckentusiaster hade kanske lagt sin röst på en International Scout 2 med fyrhjulsdrift V8-motor som likt Ford Bronco blivit mycket populära igen de senaste åren.
Samtliga bilar är nu till salu i denna makalösa samling på grund av förändringar i den bilsamlande mannens liv. Allt ska bort. Förutom favoritbilen GTO 1964 och kanske även en vitlackad Caprice från 1966.
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.