Räckvidden på hans Nissan Leaf försämrades för varje dag. Då tog han saken i egna händer. Och bytte ut batteriet på elbilen helt själv på sin garageuppfart.
Nissan Leaf lanserades 2010 och var en gång världens mest sålda elbil. Men batteriet var litet och räckvidden i bästa fall strax över 15 mil enligt den gamla körcykeln NEDC. I verkligheten kunde det ofta handla om 10–12 mil, särskilt i kallare klimat. Med åren har också räckvidden försämrats avsevärt. Det var precis där Youtuben “Battery Man” befann sig med sin gamla Leaf som rullat drygt 17 000 mil.
I stället för att sälja bilen eller betala för ett kostsamt batteribyte bestämde han sig för att göra jobbet själv. På sin garageuppfart med en pallyft från eBay för 200 kronor.
– Utmaningen är enkel. Vi ska montera ett 62 kWh-batteri från en 2022 Nissan Leaf. Och vi ska inte använda någon verkstadslift. Bara uppfarten, några domkrafter, pallbockar och träklossar. Och som om det inte vore nog – vi ska vara klara före lunch.

Planen var att montera ett batteri från en nyare Leaf-modell. Trots att Nissan genom åren har förfinat konstruktionen, har mycket förblivit lika. Ingen av versionerna har aktivt kylsystem och batteripaketens fysiska mått är snarlika. Det öppnade en möjlighet för ett ovanligt men genomtänkt hemmabygge.
– Folk säger att ett sånt här jobb är livsfarligt. Och om du inte vet vad du gör kan det absolut vara farligt, säger han.
Men projektet var inte utan hinder. Det nya batteriet från en Leaf med 62 kWh var både tyngre och betydligt kraftfullare än originalet. För att klara vikten krävdes fjädrar från en nyare modell. Fästen fick han bygga själv och bilens elektronik behövde luras med en OBD-adapter för att acceptera det nya paketet.


Bilen hissades upp på fyra domkrafter, batteriet byttes försiktigt ut med stöd underifrån och de höga spänningskablarna kopplades med isolerhandskar. När allt var monterat och felkoderna rensade, då kom det stora ögonblicket.
Instrumentpanelen visade en beräknad räckvidd på 367 kilometer. Det är mer än dubbelt så långt som bilen kunde köra som ny. Totalt kostade bytet honom 1765 pund vilket motsvarar cirka 22 900 kronor. Allt detta, poängterar han i videon, gjordes utan en verkstadslyft, utan dyra verktyg och utan att lämna tomten. På endast tre timmar. Vi vill påpeka att det finns risker både med att demontera tunga batterier och arbeta med högspänning om du inte har utbildning, rätt verktyg och kunskap.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.