Byte av bilbatteri skulle kosta 70 000 kr

När Robert behövde byta batteriet på sin Lamborghini Urus kom chocken – den auktoriserade verkstaden ville ha 70 000 kr.
– Då bestämde jag mig för att göra det själv, säger Urus-ägaren.

Robert driver YouTube-kanalen Videobob Moseley. Han köpte en vit Lamborghini Urus från 2019 med röd- och svartläderklädsel. Men även supersuvar har vardagsproblem för när instrumentpanelen började lysa upp med varningar visade det sig att batteriet inte längre höll. Ett besök hos en auktoriserad verkstad gav dock en obehaglig överraskning.
– De sa att det skulle kosta över 70 000 kronor att byta batteriet. Då bestämde jag mig för att göra det själv, säger Robert.

Problemet är inte unikt för Urusen – samma specialbatteri används även i bland annat Audi Q8 och Porsche Cayenne. Verkstaden hävdade att motorn behövde lyftas ut och hela elsystemet byggas om. Enligt Moseley finns det dessutom en återkallelse från Lamborghini som gäller batteriproblemet, men bara för nyare modeller. För äldre bilar får ägarna betala själva. Men Robert ville inte lägga 70 000 kronor på ett bilbatteri och valde att ta saken i egna händer.

I stället för att betala tiotusentals kronor började Robert gräva djupare. Han hittade ett adapterkit för cirka 2 000 kronor. Tillsammans med ett korrekt AGM VRLA-startbatteri från Lamborghini, som han köpte för runt 4 000 kronor, kunde han göra bytet själv hemma i garaget. Han behövde bara lossa golvmattan på passagerarsidan och ta bort ett lock.

Efter några minuters jobb var det dags att trycka på startknappen. Varningslamporna försvann en efter en och han berättar att det var första gången han såg bilen utan felkoder sedan han köpte den. Så medan verkstaden ville ha 70 000 kronor för ett “komplicerat” batteribyte – gjorde han det själv för under 6 000 kronor.

LÄS MER: