De bygger om en motor så den får fyrkantiga kolvar. Garage 54-gänget är tillbaka med ett nytt vansinnesprojekt.
– Oj, det är mycket rök som kommer ut, säger en av byggarna.
Ryssarna bakom Youtubekanalen “Garage 54” har gjort sig kända för sina märkliga ombyggnationer. Tidigare byggde de en V16-motor av 16 motorsågar. I gängets senaste klipp får vi nu se hur en motor med fyrkantiga kolvar fungerar.
– Av ren nyfikenhet testar vi hur en motor fungerar med fyrkantiga kolvar, säger Alexei, som leder garaget.
Gänget använder en maskin för att slipa om cylindrarna i en fyrcylindrig motor. Därefter placerar de ner ett block i alla cylindrarna som har ett fyrkantigt hål. Att bara fixa till en av motorns cylindrar tog runt fyra timmar.
– Nu är det dags för kolvarna, säger Alexei.
De fyrkantiga kolvarna är betydligt mindre än vanliga runda kolvar och kräver en hel del arbete att få fram. Enligt ryssarna tog projektet över en vecka att slutföra, främst på grund av alla finjusteringar som behövde göras. En av dessa justeringar var att kolvarna fick en gummiring var.
– Nu är det äntligen dags för monteringen, säger Alexei.
Efter att motorn var färdigbyggd satte de dit den i en gammal Lada. Försöken att starta den gick dock inte särskilt bra till en början. Ryssarna misstänkte att problemet berodde på bristande kompression. Lösningen blev att montera en extra gummiring på varje kolv.
– Vi har lagt till en extra ring och förhoppningsvis gör den att kompressionen ökar tillräckligt mycket, säger byggaren.

De monterar ihop allt igen och den här gången fungerar motorn. Ryssarna lyckas alltså få en motor med fyrkantiga kolvarna att starta.
– Många trodde inte att det skulle fungera, men nu har vi motbevisat dem, säger Alexei.
Men klippet tar inte slut där. Garage 54-gänget, med Alexei i spetsen, bestämmer sig för att provköra Ladan med den unika motorn. Alexei sätter sig bakom ratten och kör ut i ett industriområde. Under färden kommer det rejält med rök från motorn, men otroligt nog vägrar den att ge upp.
– Det här är väldigt trevligt, säger han.
Efter provkörningen felsöker gänget motorn och upptäcker snabbt att den är helt täckt av olja. Alla cylindrar har stora repor, och kolvarna är brända på toppen. Dessutom har flera av gummiringarna försvunnit helt.
– Det verkar som att kvaliteten på ringarna vi köpte inte var den bästa. Annars är kolvarna i helt okej skick, säger Alexei.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.