Han byggde en Mercedes 500 SGS Måsvinge till knarkkungen Pablo Escobar. Medellinkartellens ledare förälskade sig i de tyska bilarna genom Miami Vice.
– De hade pengar staplade i högar upp till taket, säger Christian Hahn från Styling Garage till GTBoard.
Sommaren 1992 startade flera Herkulesplan från armebasen i Pope Field i North Carolina. Ombord fanns den amerikanska armén, specialförbandet Delta Force. Deras mål var Medellin och att fånga knarkkungen Pablo Escobar, död eller levande och med alla till buds stående medel.
Pablo Escobar levde ett lyxliv utan dess like. Från sitt hem, sedan ett luxuöst fängelse i Medellin levde han ut alla de drömmar som en fattig pojke från Colombia någonsin kunnat ha. Några var att äga speciella bilar. Eftersom han tyckte mycket om Miami Vice blev Mercedes ett statusmärke som lockade knarkkungen extra mycket.
Pablo Escobar fick höra talas om de tyska bröderna Peter och Christian Hahn. De båda hade startat företaget “Styling Garage” i Hamburg. Nu etablerade de sig i USA och var specialister på att bygga om Mercedesbilar.
En dag blev Christian kontaktad av någon som kände knarkkungen Escobar.
– Min vän var flygplanstekniker och skötte om deras plan som stod i Fort Lauderdale. Det var med de kärrorna som man tog in knark i USA. Först släpptes det i havet, sedan flög man ut, landade på vattnet och tog med det in i landet, säger Hahn till GTBoard:s youtubekanal.
Pablo Escobar ville ha en modern Måsvinge-Mercedes. Han hade sett den på tv och älskade hur dörrarna öppnades. Det blev Christian Hahn och kompanjonen i USA, Orlando Fernandes jobb att ordna den åt honom.
– Jag mötte honom för första gången i Medellin, säger Christian Hahn.
Från ett lugnt bilbyggarliv i Tyskland stod han plötsligt mitt i det sydamerikanska narkotikakriget. Men Pablo Escobar var ingen om man sa nej till.
– Det kom en colombian med en papperspåse med pengar, han sa att chefen ville ha bilen.
Måsvingen kom till USA med transport och skeppades sedan vidare till Colombia medan Escobar stod på toppen av sin karriär. Det var slutet av 1980-talet och snart skulle tumskruvarna vridas åt. Den colombianska staten hade tröttnat på terrorväldet. Dessutom pressade USA på för att få ett stopp på hans framfart. Pablo Escobar föddes 1949 och flyttade tidigt till Medellin. Livet var fattigt och han började tidigt stjäla bilar, montera isär dem och sedan sälja delarna. Det dröjde inte heller länge innan han slog sig in i narkotikasvängen.
Snart blev han en knarkkung av monstruösa mått. Pablo Escobar byggde upp Medellinkartellen och mördade politiker och journalister som ställde sig i vägen för hans framfart. Men samtidigt delade han ut allmosor till de fattiga och hyllades på gatorna i Medellin som en sydamerikansk Robin Hood.
Men till slut var måttet rågat. I USA ville myndigheterna sätta stopp för den galna knarkkungen och man skickade därför Delta Force för att jaga ikapp honom. Det lyckades till slut och 1993 sköt Pablo Escobar till döds. Hans Mercedes ska finnas kvar i Colombia, men enligt uppgifterna är den i dåligt skick.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.