BYD:s nya kryphål – så rundas EU:s strafftullar

Kinesiska elbilstillverkare skulle få det tufft i Europa när EU införde extra tullar på elbilar byggda i Kina. Men nu har BYD hittat en väg runt avgifterna. Och de första bilarna är redan på väg hit.

Nyligen lämnade över 900 exemplar av elbilen BYD Dolphin hamnen i Thailand med destinationerna Tyskland, Belgien och Storbritannien. Det är första gången som BYD skickar bilar från sin nya fabrik i thailändska provinsen Rayong, skriver CarNewsChina. Fabriken invigdes sommaren 2024 och har kapacitet att bygga 150 000 bilar om året.

Anläggningen är BYD:s första helägda personbilsfabrik utanför Kina och markerar en viktig satsning i bolagets globala expansion. Produktionen i Thailand har redan passerat 90 000 levererade bilar och nu riktas blickarna mot Europa. Och varken platsen eller tidpunkten är en slump.

Elbilen BYD Dolphin

Att tillverkningen sker i Thailand är strategiskt. EU:s tullar på kinesiska elbilar innebär annars en merkostnad på drygt 30 procent. Genom att skeppa bilarna från Thailand slipper BYD de nya avgifterna och kan fortsätta sälja till mer konkurrenskraftiga priser.

BYD är i dag världens största elbilstillverkare. Under årets sju första månader sålde företaget drygt 2,45 miljoner personbilar globalt, varav över en halv miljon gick på export. Men även om försäljningen totalt sett ökar, har tillväxttakten börjat mattas av. I juli ökade försäljningen med bara 0,1 procent jämfört med året innan vilket är den svagaste siffran på ett och ett halvt år.

Det gör den thailändska fabriken ännu viktigare. När kinatillverkade bilar möter allt hårdare motstånd i Europa, blir Thailand BYD:s språngbräda för att hålla kvar farten på den globala elbilsmarknaden.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt