”BYD:s nya bilar möglar i hamnar efter säljras”

Kinas största elbilstillverkare har det stentufft i Bileuropas centrum. Nya bilar från BYD hopar sig i hamnarna, och har drabbats av mögel, uppger tyska affärstidningen Handelsblatt. Kritiker bollar upp den bristande erfarenheten inom logistik som den största anledningen. 

När kinesiska BYD lastade av 3000 elbilar i en av Tysklands största bilhangarer var det många inom den tyska bilindustrin som oroades över att detta var början på slutet, rapporterar Tysklands största affärstidning Handelsblatt. Tyska politiker vände sig hastigt mot EU och sina grannländer för att hitta en gemensam lösning som förhindrade en framtida kinesisk dominans. Och i viss mån får man säga sig ha lyckats. Den kinesiska utlandsexpansionen har gått trögare än man förväntade sig. Men orsaken är inte bara högre tullavgifter.

Anledningarna är flera, BYD-representanter menar på den försvagade efterfrågan på grund av höga priser, svårigheterna med kvalitetskontroller och interna spänningar. Andra pekar på den bristande erfarenheten av att exportera bilar och omsorgen som bilarna kräver längs vägen innan de levereras till återförsäljare och kunder.

Förra sommaren var BYD Atto 3 den mest sålda elbilen i Sverige. Men hittills i år har det bara registrerats 235 nya BYD i Sverige.

Strikta kvalitetskontroller måste passeras och många av bilarna har visat sig behöva genomgå reparationer för att uppnå kraven. Under tiden har mängder av bilar blivit stillastående, samlat damm, till och med drabbats av mögel, enligt Handelsblatt, vilket sannerligen måste hanteras innan de går ut till försäljning. Ett problem som inte är helt ovanligt för bilar som transporteras längre sträckor, men som givetvis kräver aktion.

Men det är inte bara i Europa, till Japan har bilarna anlänt med bucklor, repor och andra ytliga skador. I Thailand uppdagades problem med färglossning, felaktiga plastkomponenter och i Israel, där försäljningen varit särskilt stark, har bilar anlänt med skador på taken. I Sverige har endast 235 BYD-bilar registrerats hittills i år och i Tyskland har det nyregistrerats under 200 i månaden.

Internt inom företaget har förhoppningarna om att nå målet, 400 000 sålda bilar utanför Kina, redan börjat svikta eftersom man inte fått logistiken att fungera. För att öka exporten satsar företaget på att bygga en egen flotta av biltransporter och kanske skulle det eventuellt kunna innebära ökad kontroll.

Det skulle också kunna innebära att man förbiser ett aktuellt problem som kräver uppmärksamhet. Den första av åtta fartyg med plats för 8000 bilar har redan lämnat den kinesiska kusten i riktning mot Europa. Samtidigt som tusentals osålda BYD-bilar står och möglar. Om de befintliga trasiga bilarna inte repareras riskerar de dessutom att bli stående, eftersom deras EU-certifikat kan löpa ut. Då går det inte längre att sälja de bortglömda bilarna i Europa, skriver Elektroauto.
LÄS MER: