Kinesiska BYD vill bli ett europeiskt märke. Företaget håller redan på att bygga sin första elbilsfabrik i Europa som ska producera upp till 200 000 bilar årligen. Nu vill företaget expandera på kontinenten och planerar att bygga ytterligare en fabrik.
Kinesiska biltillverkaren BYD kan komma att bygga en till fabrik i Europa nästa år som en del av företagets planer på att expandera. Detta kommer bara några månader efter att den kinesiska biltillverkaren avslöjade att deras första europeiska fabrik kommer att ligga i den ungerska staden Szeged.
Företagets europeiska vd Michael Shu avslöjade företagets planer under en bilmässa i London till den brittiska tidningen Financial Times. I fronten, av deras europeiska expansion, ska deras nya mini-elbil Seagull ligga, som förväntas bli en riktig storsäljare över kontinenten. I Kina är Seagull den minsta och billigaste elbilen som säljs där den kostar cirka 100 000 kronor.
Vad den europeiska versionen kommer att kosta har inte fastställts men enligt vd:n bör den inte kosta mer än 20 000 euro, cirka 230 000 svenska kronor. Var företagets andra fabrik kommer att ligga är inte heller avslöjat, men med ett företag som har som mål att ligga i toppen på den europeiska elbilsmarknaden räcker det inte med bara en fabrik, enligt vd:n.
Samtidigt som BYD:s europachef Michael Shu gjorde sina uttalanden om Seagull och fabriksplanerna, befann sig den kinesiske presidenten Xi Jinping på besök i Ungern, enligt Reuters. Landet där företagets första fabrik anlades, skriver Carscoops. I ett skede där EU-komissionen samtidigt diskuterar straffavgifter på kinesiskt importerade bilar är det inte helt omöjligt att tänka sig att BYD med sina fabriker snart kan bli “europeiskt” och därav slippa höga tullavgifter.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.