Nu får det vara slut med släckta bakljus. Busschauffören ryter ifrån mot bilar med automatik som släcker bakljusen. Nu vill hon att bilister tar makten över den korkade automatiken.
– Det får bli en skärpning, annars har vi snart allvarliga olyckor, säger Lena Olausson.
Hon kör långfärdsbuss mellan Oslo och Köpenhamn. Lena har arbetat länge som busschaufför och nästan levt ett liv ute på vägarna. Men det finns en sak som hon verkligen vill säga till oss andra privatbilister. Nu vill hon att bilisterna tar makten över bilarnas automatik och tänder baklysena.
– Sätt på era bakljus, då blir det säkrare och mycket roligare att köra. Jag har varit med om att nästan köra in i bilar som varit helt svarta, säger Lena Olausson.
Hon trivs med sitt jobb, om det inte bara varit för alla som struntar i att lysa upp rumpan.
– Jag tycker att det är jätteroligt att köra och möta alla människor. Det är ett väldigt bra jobb, men om det är något som irriterar mig och många andra så är det släcka bakljus, säger Lena Olausson.
Sedan nya regler tillät att bilarna har automatik som släcker bakljusen på dagtid, så kallad daytime-running-light, har det blivit mycket värre, enligt Lena.
– Det är likadant i Norge, men jag kan säga att det blivit mycket vanligare med släckta bakljus. För några år sedan var det inte så här, då var det bara några få enstaka som hade bakljusen släckta. Då kunde man blinka på dem och de tände direkt, säger Lena Olausson.
Men sedan 2011 är det inte längre krav på halvljusautomatik som tänder bakljusen. Sedan dess har trafiken blivit farligare. En del bilmärken och bilister missar nu att tända lamporna till och med i snöoväder. Medan vissa bilmärken känner av väderleken och ljusförhållandena.
– Föreställ er ett ordentligt snöoväder. Eller som det var i somras, vid två tillfällen var jag med om regnoväder på E6 så att man knappt såg de andra bilarna, en gång norr om Lund och den andra gången vid Hallandsås, om framförvarande inte har bakljus riskerar man att köra in i den, säger Lena Olausson.
Men även om det var oväder och man knappt såg trafiken framför sig, var det ändå många som inte brydde sig om att slå sina bakljus.
– Det är många som kör helt svart även i ett sådant väglag, om man inte får syn på dem kan det sluta väldigt illa, säger Lena Olausson.
Hon var nyligen med om en incident som kunde slutat med en allvarlig kollision. Lena var på väg mot Oslo med sin stora dubbeldäckare till buss. Samtidigt var sikten dålig.
– Det kom en liten svart bil framför mig med släckta bakljus, jag var tvungen att kasta mig in i den andra filen och bakomvarande bil fick göra detsamma, säger hon.
Nu har Lena tröttnat på slarvet med bakljus. I somras var hon ute på en tur med sin motorcykel och fick syn på en polisbil som körde med släckta bakljus.
– Jag blev så irriterad att jag körde efter dem och när polisbilen hade stannat frågade jag dem varför bakljusen var släckta, säger Lena.
Eftersom ingen lagändring är i sikte, så tycker Lena att vi alla ska tänka till när vi ger oss ut i trafiken.
– Eftersom det inte är olagligt så är det många som struntar i att vrida om ljusknappen. Eller så struntar man i det eftersom det inte går med automatik, men om man ser till att köra med bakljus även på dagen så hjälper man andra trafikanter, säger Lena Olausson.
Tipsen – så kan du överlista bilen och tända lyset
Läge: ”AUTO” – Bilen har en ljussensor som styr ljusen automatiskt. För det mesta släcker bilen dina baklysen när det är ljust. Men ofta klarar inte automatiken att tända ljusen när det är dimma, regn, snöyra eller andra förhållanden som försämrar sikten. Låt din bil vara igång och kolla om dina bakljus är tända så vet du hur din bil beter sig.
Läge: Halvljus. Om du ställer ljusreglaget i läge för halvljus ska bilens bakljus alltid lysa. På många bilar kan du lämna reglaget i halvljusläge även när du stänger av bilen, då kommer du alltid att ha tända bakljus. Men se upp så att inte lamporna lyser efter att du stängt av bilen, då dras batteriet ur.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.