För första gången hör vi ljudet på hyperbilen Bugatti Tourbillon. Här släpper Bugatti loss 1800 hästkrafter. Men är ljudet värt 40 miljoner? Lyssna och döm själv.
Bugatti har en lång tradition av extrema prestandabilar och deras senaste modell Tourbillon är inget undantag. I en ny video, delad av företagets VD Mate Rimac, hör vi för första gången ljudet av den kraftfulla V16-motorn under testkörning på bana – och det är något helt annat än tidigare Bugatti-modeller.
Under huven döljer sig en helt ny, högvarvig 8,3-liters V16 utan turbo. Till skillnad från föregångarens W16-motor, som hade ett djupare och dovare ljud, har den här en skarpare och mer distinkt ton. Förbränningsmotorn ensam levererar 1000 hästkrafter vid 9000 varv per minut och 900 Nm i vridmoment. Men det är bara början för med tre elmotorer adderas ytterligare kraft, vilket ger en total effekt på hisnande 1800 hästkrafter. Lyssna själv, på det häftiga ljudet:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/06/Bugatti-Tourbillon-00021-1024x610.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/06/Bugatti-Tourbillon-00017-1024x619.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/06/Bugatti-Tourbillon-00019-1024x620.webp)
Den kraftfulla drivlinan kopplas till en åttastegad dubbelkopplingslåda, och prestandasiffrorna är lika imponerande som motorn själv. Tourbillon gör 0–100 km/h på bara 2 sekunder, når 300 km/h på under 10 sekunder och passerar 400 km/h på mindre än 25 sekunder. Prislappen ligger på över fyra miljoner dollar, det vill säga närmare 44 miljoner kronor. Med Tourbillon fortsätter Bugatti att tänja på gränserna för vad en hyperbil kan vara, kosta – och den nya V16:ans ljud är en del av den unika upplevelsen.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/01/kevin-meeme-author.webp)
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.