Detta skulle kosta 550 000 att laga på elbilen

En Porsche Taycan-ägare fick en chock när en buckla på elbilens batteri underkändes i besiktningen. Reparationen skulle kosta 550 000 kronor att genomföra i Finland.

Kände finske verkstadsprofilen Jesse Haapala berättar i ett klipp på YouTube om en kunds mardrömsärende med en Porsche Taycan elbil. Modellen är en av de mest avancerade elbilarna och var en av de första med en 800-voltsarkitektur. En finländare spenderade runt 1,6 miljoner kronor på en ny Porsche Taycan och upptäckte efter en incident att bilen hade fått en liten buckla på batteriet.

De flesta elbilar har sina batterier monterade i golvet. Det gör att batteriet kan skadas om undersidan nuddar eller kolliderar med hinder eller ramper. Det var exakt det som hade hänt den finländske Porsche Taycan-ägaren. Men trots bucklan fungerade elbilen som vanligt. Bilen underkändes dock vid besiktning på grund av bucklan på batteriet.

Jesse Haapala tog sig an att försöka rädda en Porsche Taycan som skulle kosta 550 000 kronor att reparera.

Finländaren tog då elbilen till en Porsche-service som hävdade att hela batteriet var tvunget att bytas ut. Detta skulle totalt kosta 50 000 euro, vilket motsvarar 550 000 kronor. Men istället för att betala reparationskostnaden bestämde sig ägaren för att sälja elbilen vidare. Den nya ägaren köpte den för ett mycket billigare pris och tog den till verkstadsexperten Jesse Haapala, som skulle försöka reparera batteriet med andra metoder än de som rekommenderades.
– Man ser tydliga skador, säger Jesse Haapala.

Jesse Haapala tog isär det skadade batteriet och upptäckte tidigt att det var en specifik modul i batteriet som var trasig efter att något bucklat batteripaketet. Han kom därför fram till att den måste bytas ut, men batteriets resterande 32 moduler kan förmodligen vara kvar. Problemet är bara att Porsche inte säljer enskilda moduler. Men verkstadsprofilen lyckades lösa detta genom att köpa ett begagnat batteri.
– Nu försöker vi ansluta batteriet, säger Jesse Haapala.

När han sedan installerade den nya modulen i batteriet ingrep elbilens skyddssystem. Systemet avvisade den nya modulen och för att den ska gå igenom måste den accepteras av en specialiserad programvara. Jesse Haapala lyckades dock lösa det och fick igång elbilen igen. Hela reparationen kostade en del, men inte i närheten av 550 000 kronor. Alltså gjorde den nya ägaren ett riktigt kap med sitt köp av den trasiga Porschen. 
– Nu fungerar allt som det ska igen, säger verkstadsprofilen.
LÄS MER: