Limousinbubblan såldes för rekordpris på auktion. En märklig blandning av lyx och avskalat i en och samma kaross. Därtill med en spännande bakgrundshistoria.
Bubblan är minimalisternas älsklingsbil nummer ett. En symbol för det enkla och avskalade livet. Fritt från materiella behov och vräkiga vrålåk. Därför blir man mycket förvånad över det här märkliga bilbygget. Nyligen såldes den på en auktion hos Sotheby’s för en rekordsumma. Ändå är inte prislappen det mest spännande. Utan bilens tillkomst.
Allt började under andra världskriget. Den lilla gossen John von Neumann flydde fascismen tillsammans med sina föräldrar. De slog sig ner i Kalifornien och började ett nytt liv. Lille John hade ett tidigt intresse för bilar. När kriget tog slut och tyskarna vacklade ut från ruinerna och borstat av sig allt krigsdamm ville man bygga upp landet igen. Bilindustrin blev navet och Volkswagen en av nycklarna till att skapa arbete och välfärd.





Bubblan föddes som en billig lösning för den moderna efterkrigsfamiljen. Det blev en gigantisk exportframgång för Volkswagen. I Kalifornien fanns John von Neumann med sina kunskaper i tyska. Dit vill gärna Volkswagen sträcka sina tentakler för att nå en bred och pengastinn kundkrets.
John gjorde en snabb karriär och blev deras ansvariga återförsäljare på västkusten och Hawaii. Kort därefter kom hippievågen. Bubblans position både i originalutförande och kombiversionen blev otroligt viktig för hela den rörelsen. Det var en bil som stack ut på rätt sätt och inte var vräkig. På så sätt skapade han sig en liten förmögenhet. En stor del av den investerade John von Neumann i att köpa och köra racerbilar. Samtidigt odlade han en idé. Han ville gärna bygga en limousin av en Bubbla.
Till sin hjälp tog han den erkända karossverkstaden Trautman-Barnes. De hade haft stora framgångar under 1960-talet med klassiska racerbilar som “Chaparral” och “Scarab”. Nu fick de i uppdrag att bygga en limousin av en Bubbla för 21 000 kronor. Budgeten sattes till 350 000 kronor.
Resultatet är minst sagt iögonfallande. Bilen har såklart förlängts. Därefter har man slängt in lyx. Det är mahognyinredning och en liten minibar. Därtill ett ljudsystem och kassettbandspelare från Philips. Allt tillsammans skulle ge passagerarna en lyxig känsla paketerad i en av historiens mest kända billighetsbilar.
När den såldes hos Sotheby’s blev det stor uppståndelse. Efter en huggsexa var det till slut en lycklig bilsamlare som lyckades ropa hem den för 3,6 miljoner kronor.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.