Xiaomis nya elbil har problem med bromsarna. Flera videor visar hur bilen kör rakt in i barriärer vid bankörning. Det visar sig nu att bilen med 663 hk har mindre bromsbelägg en en Honda CR-V.
– Vänligen prova inte extrem körning på professionella racingbanor, skriver Xiaomi i ett uttalande.
Ett kritiskt problem hos elbilen Xiaomi SU7 har upptäckts. Den kan inte stanna. Åtminstone inte alltid när den körs på racerbanor. På pappret är elbilen rena sportbilen. Den har 663 hästkrafter och gör 0 till 100 på 2,8 sekunder. Men Xiaomi kan ha snålat på bromsarna.
Det visar sig att Xiaomi SU7 Max, som väger omkring 2000 kg, har mindre bromsbelägg än de som finns på familjebilen Honda CR-V, uppger Autopian. En bil med ungefär en tredjedel så mycket kraft. Rivalen Porsche Taycan Turbo GT har jämförelsevis gigantiska bromsar. Två videor har hittills visat våldsamma krascher på grund av trasiga bromsar.
I den ena videon kör en kinesisk influencer på Shanghai Tianma-banan och närmar sig en vänstersväng när det blir katastrof. Föraren, som heter Tang Zhu, inser att det är kört och kör rakt in i barriären och krockkuddarna slås ut. Efter fem varv på banan har bromsarna blivit varma och de relativt små bromsbeläggen är oerhört slitna.
En annan influencer fick ett liknande problem i sin SU7. Även han körde rakt in i barriären efter att ha fått sladd på bilen. Men den här gången fungerar inte krockkuddarna. Sättet fungerar inte heller som det ska och knäcks bakåt som om det vore gjort av tuggat papper.
Xiaomi erkänner att bromsarna inte är designade för att köra på bana.
– Vi påminner dig starkt om att Xiaomi SU7 Max är en högpresterande lyxbil för vägtrafik. Vänligen prova inte extrem körning som på professionella racingbanor, skriver Xiaomi i ett uttalande.
Elbilen har ett bromssystem som använder så kallade NAO-friktionsbelägg. NAO står för “Non-Asbestos Organic”, det är ett organiskt bromsbelägg utan asbest. Fördelarna är att det är tystare, mer miljövänligt och orsakar mindre slitage på bromsskivorna. Nackdelarna är däremot lägre prestanda vid hög värme och ett behov av frekventa byten. När Xiaomi slog elbilsrekordet på Nürburgring använde de andra bromsbelägg och skivor på sin specialmodell av SU7.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.