Bränslemissen – slår ut bilen i vinter

När temperaturen faller ökar risken för en dyrköpt miss som många dieselägare inte ens vet att de gör. Det kan avgöra om bilen startar i vinter. Och experter varnar för knep fr att lösa

När vinterkylan slår till räcker det med ett enda misstag vid tankningen för att bilen ska tvärnita – antingen vid start eller mitt under färd. Och många förare anar inte hur känsliga moderna dieselmotorer faktiskt är.
– Man ska inte blanda någonting i dieseln, säger Teppo Vesalainen, utbildningschef på finska Autoliiton – motsvarigheten till svenska Motormännen, till Ilta-Sanomat.

Den stora fallgropen är sommardiesel som blivit kvar i tanken. När temperaturen faller börjar den stelna och strypa bränsleflödet. Då startar bilen inte alls, eller så stannar den oväntat efter några minuter trots att allt verkat fungera. Kör du bil i Finland just nu bör du vara extra uppmärksam och inte tanka från kedjan Teboil som är på väg att upplösas helt. För de kan ha “gammal” sommardiesel kvar i cisternerna.

Det har tidigare varnats för att bensinkedjan Teboil kan ha kvar sommardiesel i pumparna.

I många år har olika knep spridits bland bilägare. Allt från att hälla i lite bensin till att blanda i oljor eller industriproducerade tillsatser för att ”rädda” sommardieseln. Men enligt experten är sådana nödlösningar direkt skadliga och förbjuds ofta i bilarnas egna manualer.
– Det kan förstöra både bränslesystemet och reningsutrustningen, säger Vesalainen.

I stället handlar allt om att ligga steget före. Följ väderprognosen och fyll på med riktig vinterdiesel innan kylan kommer. Vänta inte tills det första köldslaget ligger över landet. Vesalainen berättar att han själv alltid tankade vinterdiesel från höst till vår för att slippa överraskningar. Men även vinterdiesel har sina gränser.

Reser du från södra Sverige mot fjällen kan bränslet från en sydlig station vara för svagt för de lägre temperaturerna längre norrut. Där säljs ofta en betydligt tåligare, arktisk variant – och den kan vara avgörande på längre resor.

En annan detalj som många glömmer är bränslefiltret. Ett gammalt filter är mycket mer känsligt för isbildning och kan stoppa bilen även om du har rätt bränsle i tanken. Och har du sommardiesel kvar när termometern rasar kan det vara för sent. Då hjälper varken knep eller tillsatser – bilen stannar.
– Byt filtret innan den riktiga kylan kommer, säger Vesalainen.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt