Många jublar över EU:s besked att låta bensin- och dieselmotorer leva kvar efter 2035. Men “segern” ser ut att förvandlas till ett dyrt bakslag. Bränslepriset för nya bilar kan hamna på rekordnivåer vi aldrig tidigare sett.
EU gör nu helt om i frågan om förbränningsmotorer. Förbudet från 2035 håller på att rivas upp, bekräftar flera tunga EU-toppar i intervjuer som Carup skrivit om tidigare. Nya bensin- och dieselmotorer får fortsätta säljas. Men troligtvis bara om de drivs på särskilda klimatvänliga bränslen som framställs syntetiskt eller från biobränslen. Och just där börjar den verkligt stora överraskningen som kan göra att vi ser en raketökning av bränslepriserna som vi aldrig sett för.
De syntetiska bränslen som EU lutar åt att kräva är i dag så dyra att priset vid pump kan landa på nivåer omkring 35–40 kronor litern i Sverige. Enligt Topgear.nl kostar e-bränslen i nuläget runt 50 euro per liter att framställa. Forskare tror att priset kan sjunka till omkring en euro per liter i fabriken. Men då återstår alla påslag som normalt står för majoriteten av literpriset som är skatt, distribution, lagring och transport. Och ingen vet i dag om de kan framställas i tillräcklig mängd.
När motsvarande struktur appliceras på e-bränslen pekar beräkningarna mot ungefär fyra euro per liter i länder som Nederländerna vilket motsvarar 44 kronor. I Nederländerna kostar bensin och diesel idag ungefär 6-10 kronor mer/litern så skulle man applicera samma princip så kan e-bränslen kosta upp emot 35-40 kronor här i Sverige.
Autoplus rapporterar samtidigt att EU nu öppnar för alla tekniker men bara om de tankas med bränslen med mycket låga utsläpp. Det innebär att även nya bilar med bensinmotor kan bli tillåtna efter 2035, men inte med den bensin vi fyller på i dag. Handelsblatt beskriver hur EU kan komma att införa en färgad syntetisk bensin för att avslöja fusktankning, ungefär som dagens märkning av rödfärgad diesel.
Hur dieselmotorer ska hanteras är dock fortfarande oklart. Om de får leva vidare kan HVO100 användas som alternativ, men mängden som går att producera räcker inte för att ersätta all fossil diesel i EU. Det blir därför inte en fri bensin- och dieselmarknad som förr. Utan ett strikt reglerat system där bara vissa godkända bränslen får användas.

När Carup tidigare intervjuat bilrådgivaren Ronny Svensson betonade han att EU:s reträtt inte innebär att förbränningsmotorn räddats långsiktigt.
– Vi måste ändå få bort gammelbilarna, sa han.
Han menade också att möjligheten att köpa nya bensin- och dieselbilar kan glädja många. Men inte utan risker. Den 10 januari ska EU lägga alla korten på bordet och komma med alla detaljer.
– Folk verkar vilja behålla sina gamla diesel- och bensinbilar. Nu får de möjligheten att köpa nya sådana några år till. Men jag tror det finns risker i andrahandsvärdet, sa han.
Volvo Cars är samtidigt öppet kritiska till EU:s svängning och menar att beslutet skickar fel signaler efter år av satsningar på elektrifiering. Andra tillverkare, framför allt i Tyskland som lobbat hårt för detta, ser däremot beslutet som en seger som ger dem andrum. EU presenterar sina detaljer den 10 december. Först då vet vi exakt vilka bränslen som blir tillåtna, om nya bensin- och dieselbilar verkligen blir en realistisk framtid.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















