Brandman slår hål på myterna om elbilsbränder

Två elbilsbränder på kort tid har skakat Finland. Nu kliver brandmannen Iiro Wennberg fram och tar död på flera myter – och varnar samtidigt för en vanlig pryl som finns i många bilar.
– Den kan förvärra situationen, eftersom ett batteri kan tända sig själv igen, säger Wennberg.

Brandmannen Iiro Wennberg har själv släckt flera elbilar i brand och vill en gång för alla ta död på myterna. Han berättar om de vanligaste missuppfattningarna om elbilsbränder men också om viktiga saker att hålla koll på. Som exempelvis hur man inte ska försöka släcka en brand.
– Batterikonstruktionen är inte designad för att vara brandmansvänlig, säger Wennberg, som är brandförman vid räddningstjänsten i Pirkanmaa till Iltalehti.

Han förklarar att elbilsbränder visserligen kan vara svårare att släcka. Men de är också betydligt ovanligare än folk tror. Enligt honom är det till och med sällsynt att att branden börjar i själva batteriet. Och det är något som även försäkringsbolagen bekräftar enligt Iltalehti. Trots alla rubriker har antalet bilbränder inte ökat sedan elbilarna slog igenom. Även svensk statistik bekräftar att bränder i elbilar är ovanliga.

Klippet är på finska, men du kan slå på svensk text i reglaget till höger.
Elbilsbränder är betydligt ovanligare än folk tror, enligt den finska brandmannen.

Men när olyckan väl är framme blir jobbet tufft. Batterierna ligger inkapslade i tjocka metallhöljen, ofta med flera lager och är nästan omöjliga att nå utan specialverktyg.
– En vanlig person ska absolut inte försöka släcka en batteribrand. Det är svårt även för oss som är proffs, säger Wennberg.

Han vill också reda ut en vanlig missuppfattning. En elbilsbrand är inte samma sak som en batteribrand. Oftast är det helt andra delar som fattar eld. Men det finns också en sak i bagageluckan som man tror kan hjälpa, men som faktiskt kan göra situationen ännu värre.
– En brandfilt kan förvärra situationen, eftersom ett batteri kan tända sig själv igen. Det går inte att kväva på vanligt sätt.

Han säger också att lågor ibland kan vara något positivt, eftersom synliga eldflammor hjälper till att släppa ut gaser som annars byggs upp inuti bilen och gör situationen farligare. För att hantera detta krossar räddningstjänsten bilens rutor för att minska trycket och värmen.

I vissa Tesla-modeller är bilens botten konstruerad för att smälta bort vid en brand som en del av säkerhetsdesignen.

På en säkerhetsmässa i Helsingfors visade Wennberg upp batteripaket från flera olika bilmärken. De var robusta, tunga och byggda för att stå emot nästan vad som helst, något som gör brandmannens arbete extra utmanande. Han pekade dock på ett undantag.

Renault har utvecklat en särskild servicelucka i batterihöljet som gör att räddningstjänsten kan komma åt batteriet direkt, vilket underlättar jobbet avsevärt. Tesla har valt en annan lösning. I modeller som Model 3 och Model Y är hela bilens botten konstruerad för att smälta bort vid en brand vilket är en del av bilens säkerhetsdesign.

Trots den avancerade tekniken är vatten fortfarande det mest effektiva verktyget vid en batteribrand. Wennberg förklarar att en brand i ett elbilsbatteri kräver stora mängder vatten och att för lite vatten faktiskt kan göra branden värre. Pulversläckare som många har hemma har däremot liten eller ingen effekt på ett brinnande batteri.

Och han avslutar med ett praktiskt råd till elbilsägare: den bästa temperaturen för att ladda ett batteri ligger mellan 10 och 15 plusgrader.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt