Youtubern Mat Armstrong har lagt 5,5 miljoner kronor på en totalkvaddad Lamborghini Revuelto. Men trots att bilen ser och är helt körduglig är den stendöd.
– Ända sedan jag köpte bilen har jag aldrig kunnat starta den, säger Mat.
En Lamborghini Revuelto är för många en drömbil. Men för Youtube-mekanikern Mat Armstrong blev bilen snabbt en mardröm efter att han köpte en kraschad Revuelto. Trots att han lyckats rädda vraket och bygga upp bilen igen har den aldrig gått att starta. Anledningen är en säkerhetsspärr som inte ens Lamborghini själva verkar kunna häva. Hittills har han lagt ut närmare 5,5 miljoner kronor totalt på bilen.
– Ända sedan jag köpte bilen har jag aldrig kunnat starta den, säger Mat.
Revuelto är en hybrid med en V12-motor i grunden, kompletterad med tre elmotorer och ett 300-volts batteri som kopplar ihop hela systemet. När bilen är med i en krock som i det här fallet, skickas en signal till batteriets styrsystem. Den stänger då ner strömmen helt för att minska risken för brand. Problemet är att bilen inte har någon traditionell startmotor. Den använder en av elmotorerna för att kicka igång motorn. Utan ström innebär det med andra ord total tystnad.
– Vi vet att batteriet är helt. Problemet är styrdatorn som kontrollerar det.
Trots att krockkuddar och skador åtgärdats och bilen i övrigt är återställd, vägrar batteriets dator att släppa igenom ström. Och det finns ingen väg runt det. Via bilens OBD-port går det inte att återställa kraschsäkringen för den är låst. Lamborghinis lösning är att köpa ett helt nytt batteri, komplett med ett nytt styrsystem. Kostnaden för det är cirka 35 000 pund – över 470 000 kronor. Men även den lösningen är osäker. Ingen kan garantera att det ens fungerar.
– De har i princip gjort ett engångssystem för batterihantering.
Mat Armstrong försöker istället en alternativ väg. Han plockar isär batteriets styrbox och tar hjälp av en tekniker från ett airbagteam. De försöker koppla upp sig direkt mot chipet där kraschsäkringen lagras. Men inte ens det fungerar. Systemet är låst. Hårdvaran är skyddad och verkar vara kodad för att bara kunna ersättas i sin helhet. Precis som Lamborghini vill.
– Nu funderar jag… kanske är det enklare om vi bara byter ut hela batteriet.
Till slut har han inget val. Ett nytt batteri köps in. För den sanslösa summan en halv miljon kronor. Sannolikt det första som sålts till en privatperson och arbetet med att montera det påbörjas. Det är inget enkelt jobb. Kylslangar, högvoltsanslutningar och specialskruvar ska lossas, och det hela görs utan fabrikens verktyg eller stöd. Riskerna är höga, men alternativet är att ha en mycket dyr garageprydnad stående – utan funktion.
Det stora frågetecknet kvarstår dock. Kommer bilen att starta, eller krävs ändå kodning från Lamborghini? Den frågan lämnas hängande – precis som batteriet, där det i slutscenerna sänks ner underifrån bilen i ett försök att bytas ut.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.