Elbilar brinner oftare och elbilsbränder är svårare att släcka brukar det heta. Men nu slår både brandkår och forskare tillbaka mot myterna om elbilarna.
– De brinner mer sällan jämfört med fossilbilar, säger brandchefen Christian Emrich.
Många tror fortfarande att elbilar brinner oftare och att de är nästan omöjliga att släcka när det väl händer. Men enligt brandexperter och forskare som intervjuats i den tyska podden “Geladen – der Batteriepodcast” stämmer det inte alls. I själva verket är sanningen den rakt motsatta.
– Bilarna brinner inte oftare, utan mer sällan, säger Christian Emrich, brandchef i Freiburg, enligt tyska Auto motor und sport.
När elbilar började rulla ut på vägarna ökade också larmen om bränder. Bilder på elbilar som dumpats i vattenbehållare spreds snabbt och myten om den “brandfarliga elbilen” fick fäste. Men statistik från bland annat Sverige och USA visar något helt annat. Risken att en elbil börjar brinna är mellan fem och femtio gånger lägre än för en vanlig bensin- eller dieselbil.
En svensk studie från 2023 som Carup skrivit om visar att elbilar i genomsnitt är 20 gånger ovanligare i elbilar jämtfört med fossilbilar. I USA inträffade år 2020 omkring 100 bilbränder per miljard körda kilometer för bensin- och dieselbilar, jämfört med bara tre till fyra för elbilar. Även försäkringsbolagens statistik visar samma sak. Det finns inga tecken på att elbilar skulle vara mer brandbenägna, skriver Auto motor und sport.
En förklaring är den snabba utvecklingen av batterisäkerhet. Professorn Helmut Ehrenberg vid Karlsruher tekniska institut som också medverkar i podden berättar att tillverkarna i dag lägger enorm vikt vid säkerheten:
– Det finns inget värre för ett bilmärke än att hamna i nyheterna med en brinnande elbil. Därför är säkerheten inte bara viktig, den är avgörande.
När en elbil trots allt börjar brinna krävs inga konstiga specialverktyg, enligt brandkåren. Tvärtom så varnar brandchefen Emrich för överdrivna lösningar som särskilda containrar eller så kallade släckningsspjut.
– Det behövs inte. Det räcker i de flesta fall att kyla batteriet med vanligt vatten, helst underifrån. Målet är bara att hålla temperaturen under 80 grader.
Bränder i elbilar kan ta längre tid att släcka men de är inte svårare. Det handlar mer om att låta bilen svalna än att bekämpa lågor. Även för den som råkar först till platsen efter en olycka finns det ingen anledning till oro.
– Risken för elchock finns inte. Vid en krock bryts strömmen automatiskt, precis som när en airbag löser ut. Batteriet kopplas bort och spänningen som återstår är så låg att den är ofarlig, säger Ehrenberg.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















