Brakade ihop på Autobahn – bilhandlare fälls i ARN

Bilköpare blev strandsatt på Autobahn. Nu fälls bilhandlaren av Allmänna Reklamationsnämnden.
– Den huvudsakliga orsaken till motorskadorna är brist på smörjning, skriver tyska experter som undersökte Skodan.

En kvinna från Västmanland köpte en Skoda Octavia combi från 2009. På mätarställningen stod det 17 000 mil och hon betalade bilhandlaren i hemstaden 53000 kronor. Kvinnan berättade att hon tänkte använda bilen för att åka till Österrike.

Där skulle hon studera i 2,5 månad och ville ha en bil att använda på plats under studierna. Resan började den 24 mars. Efter lite stopp på vägen kom hon till Skåne den 28 mars. Då märkte hon att det var svårt att växla. Kvinnan vände sig då till en lokal verkstad som, enligt ARN-anmälan, fyllde på med vätska. Efter det gick allt som smort igen. Hon fortsatte sin resa genom ett vårigt Europa.

Eftersom det inte var någon brådska tog hon god tid på sig. Men kom fram till Bayern med en skön vårbris. Men så fort kvinnan skymtade Alperna gick det snett. Bilen tvärdog mitt i den tyska motorvägstrafiken. Men hon var rask och handlingskraftig. Kvinnan ringde till sitt försäkringsbolag och ordnade med bärgning till en verkstad. Under tiden fick hon bo över på orten. Men snart hörde verkstaden av sig.

De hade reparerat bilen. Men när man startade den så tvärdog den. Verkstaden rekommenderade henne att skicka Skodan till expertverkstaden Schöwdiauer som gjorde en noggrann kontroll och kom med ett utlåtande.
– Schöwdiauer, som undersökte bilen och i början av maj meddelade att man funnit fel i motorn som gör att man inte kan reparera bilen till en rimlig kostnad. Enligt Schöwdiauers rapport har tidigare arbeten med bilen inte utförts korrekt och felen i motorn har funnits en längre tid. Den huvudsakliga orsaken till motorskadorna är brist på smörjning, skriver kvinnan i sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.

Bilfirman fick tillfälle att yttra sig över hennes anmälan. De hävdade att hon dragit en husvagn till Österrike.
– Kunden använde fordonet för en längre resa till Österrike med en husvagn kopplad till bilen. Detta framkom i den ursprungliga kommunikation som företaget hade med henne. Oavsett om en husvagn var kopplad till bilen eller inte, har bilen använts för en omfattande resa utanför Sveriges gränser, vilket kan ha bidragit till ökat slitage på fordonet.

De här uppgifterna förnekar kvinnan bestämt. Hon har aldrig haft någon husvagn. Ingen har heller sett henne med en sådan.
– Bilen har inte utsatts för någon betydande last. Det stämmer inte att hon har rest med husvagn. Hon äger ingen husvagn och har aldrig gjort det.

Bilfirman hävdade också att kvinnan dröjde med omregistreringen av bilen. Men även där har hon ett bra svar.
– Anledningen till att ägarbytet dröjde var på grund av språkförbistringar och missförstånd, skriver kvinnan.

Bilfirman menar bestämt att man inte gjort något fel. Om det var problem med bilen så dök de upp efter försäljningen.
– De aktuella problemen uppstod först två månader efter köpet, det vill säga efter att den avtalade garantin löpt ut. Detta indikerar att problemen sannolikt uppkom som en följd av slitage eller användning efter garantiperiodens utgång, snarare än något som förelåg vid köpet, skriver bilfirman.

Allmänna reklamationsnämnden går på Västeråskvinnans linje.
– Av utredningen, bland annat rapporten från Schöwdiauer, framgår att bilen har flera köprättsligt relevanta fel och att den inte går att köra. Felen har uppkommit en förhållandevis kort tid efter köpet, skriver nämnden.

Enligt dem står det klart att firman bär ansvaret för felen och de bekymmer som kunden drabbats av.
– Eftersom felen innebär att bilen är obrukbar rör det sig inte om ringa fel. Kunden har därför rätt att häva köpet. Kunden har vidare begärt ersättning för kostnader för reparation och undersökning och har inkommit med underlag som visar att hon har haft dessa kostnader. Hon har därför rätt till ersättning med begärt belopp, skriver ARN.

Man rekommenderar därför bilfirman att återbetala hela beloppet för bilköpet, om Skodan återlämnas på firmans bekostnad. Dessutom ska de ersätta henne med 34 000 kronor för utlägg.
LÄS MER: